تاکنون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده نشده است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه تاکنون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خوزستان مشاهده نشده است، گفت: شهروندان به منظور حفظ سلامتی خود و افراد خانواده از خرید مرغ زنده و یا کشتارهای خیابانی جداً پرهیز و گوشت مرغ مصرفی و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و معتبر که تحت نظر دامپزشکی کشتار و بسته‌بندی شده تهیه کنند.

دکتر مصطفی کنارکوهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی و سالن مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های طیور خوزستان با دقت و حساسیت بالا، توسط دامپزشکی رصد و پایش می‌شود و از ابتدای سال تاکنون نیز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اهمیت کنترل این بیماری افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بعد اقتصادی با درگیری صنعت طیور و غذای مردم و در بعد بهداشتی، سلامتی جامعه را به خطر می‌اندازد بنابراین پیشگیری و کنترل آن برای سازمان دامپزشکی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد که در این راستا هر ساله برنامه‌های کنترل و پیشگیری و مبارزه با آن اجرا می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: دامپزشکی خوزستان از ابتدای امسال تاکنون حسب دستورالعمل‌ها، اقداماتی برای پیشگیری و کنترل بیماری انجام داده است؛ بازدیدهای منظم و مکرر دوره‌ای در قالب برنامه مراقبت غیر فعال از تمام واحدهای دارای پرنده اعم از واحدهای روستایی، واحدهای پرورش طیور صنعتی و زیستگاه‌های طبیعی در حیات وحش از جمله تالاب‌ها، سدها و اطراف رودخانه‌ها و کشتارگاه‌های طیور استان، انجام شده است.

کنارکوهی گفت: برخی بازرسی‌ها در قالب تیم‌های مشترک با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان انجام شده و بازدیدهایی که به دنبال دریافت گزارش هر گونه تلفات در پرندگان به اداره‌کل انجام شده در قالب بازدیدهای مراقبت فعال بوده که شامل بازدید و نمونه‌برداری و انجام آزمایش‌های لازم تا حصول نتیجه نهایی است .

وی بیان کرد: به منظور هم‌اندیشی و استفاده از نقطه نظرات و توان بخش خصوصی برای کنترل بیماری‌های طیور، دامپزشکان بخش خصوصی علاوه بر تشخیص و درمان بیماری‌ها به عنوان بازوان بخش دولتی برای اجرای ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی و اصول امنیت زیستی به عنوان مسئولان فنی بهداشتی در تمامی واحدهای پرورش طیور صنعتی مستقر بوده‌اند و در قالب سامانه‌های بهداشتی برای شناسایی به موقع و کنترل بیماری‌ها انجام وظیفه می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: برای پیشگیری از این بیماری شهروندان و به ویژه روستاییان به هیچ وجه پرندگان اعم از مرغ‌ها و خروس‌های خود را در محیط روستا رها نکنند و حتما داخل حیاط منزل آن‌ها را با توری فلزی محصور کنند تا با سایر پرندگان آزاد پرواز، ارتباط نداشته باشند.

وی ادامه داد: پرورش‌دهندگان طیور صنعتی نیز باید اصول امنیت زیستی را کاملا رعایت کنند. باید ترددهای خودرو و افراد با رعایت اصول انجام شود و هر گونه کاهش مصرف نهاده و کاهش تولید تخم مرغ و افزایش میزان تلفات را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی اطلاع‌رسانی کنند.

کنارکوهی با اشاره به غیرقانونی بودن هر گونه عرضه و کشتار طیور زنده خارج از کشتارگاه‌های مجاز، تاکید کرد: شهروندان به منظور حفظ سلامتی خود و افراد خانواده از خرید مرغ زنده و یا کشتارهای خیابانی جداً پرهیز و گوشت مرغ مصرفی و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و معتبر که تحت نظر دامپزشکی کشتار و بسته‌بندی شده تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *