معضل تردد دام‌ها در شهرهای دزفول

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

تردد دام‌ها در شهرهای اقماری دزفول به ویژه شهر امام و صفی آباد ضمن خسارت به فضای سبز، مشکلات بهداشتی برای شهروندان ایجاد کرده است.

تردد دام در سطح شهرهای تابعه دزفول آنقدر زیاد است که شهرداران در مواردی قدرت اجرای اقدامات بازدارنده و کنترل وضعیت را ندارند و مجبورند توان خود را به جای امور مهمتر شهری برای کنترل دام‌ها و جلوگیری از خسارت آنها به فضای سبز شهری هدر دهند.

ایجاد مزاحمت دام‌های سرگردان برای شهروندان از دیگر مواردی است که همواره در شورای سلامت شهرستان دزفول مطرح بوده ولی ارایه راهکارهای مختلف در این خصوص راهگشا نیست.

شهر امام یکی از شهرهای اقماری دزفول بیشترین معضل را در این زمینه دارد و همواره شهروندان این شهر نسبت به تردد دام‌ها به ویژه گاو و گاومیش در سطح شهر اعتراض دارند.

تعداد زیاد این دام‌های سنگین گاه باعث ایجاد ترافیک تا میانه جاده صفی آباد شهرامام می‌شود و با توجه به کم عرض بودن این جاده و تصادفات گاه آمبولانس نیز برای ارائه خدمات درمانی دچار مشکل تردد می‌شود.

رضا مرادی یکی از اهالی منطقه که در حال تردد به شهر امام بوده در این باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: خودرویم بارها در بین گله‌ای عظیم از گاومیش در ورودی شهر امام محاصره شده و گاه تا حدود نیم ساعت در این مسیر معطل مانده‌ام.

وی در تماس با خبرنگار ایرنا خواستار رسیدگی مسوولان و احداث دامداری در شهر امام برای متمرکز کردن دام‌های این شهر است.

تردد دام‌ها در سطح شهر که همواره یک چوپان نیز آنها را هدایت می‌کند اغلب برای چرا انجام می‌شود وقتی راهی جز تردد از سطح شهر پیدا نمی‌کنند.

مجید موسی حسینی سرپرست شهرداری شهر امام در این باره می‌گوید: حدود هشت هزار دام در شهر امام دزفول وجود دارد که هنگام چرا در سطح شهر تردد و مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

چرای دام‌ها فقط به علف‌های هرز ختم نمی‌شود و اغلب هنگام عبور از سطح شهر از فضای سبز شهری نیز نوش جان می کنند و هنگام تردد در جاده‌های بین مزارع بارها شاهد هجوم دام‌ها به محصولات کشاورزی بوده‌ایم که این موضوع درگیری کشاورزان با چوپانان و دامداران را نیز به همراه داشته است.

این در حالی است که دامداری‌ها یا عشایر و روستاییان دارای دام باید علوفه خود را تامین کنند نه اینکه دام‌های خود را در فضای سبز شهری یا مزارع رها و به بیت المال آسیب برسانند.
بنا به گفته سرپرست شهرداری شهر امام، برای ساماندهی و نگهداری احشام سرگردان زمینی تهیه و تغییر کاربری شده ولی به دلیل اینکه فاصله دامداری تا شهر کمتر از یکهزار و ۵۰۰ متر است به عنوان واحد دامداری تحویل شهرداری شده است.

وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر امام پیگیر این موضوع است و در کمیسیون ماده ۱۱ نیز مطرح شده تا این واحد دامداری به مجتمع دامپروری تبدیل و تسهیلات ارایه شود.

مدت‌ها است تمرکز و توجه نیروهای شهرداری و اهالی شهر امام بنا به گفته آقای شهردار معطوف به رفع معضل دام‌های سرگردان شده و البته از طریق دادگستری نیز پیگیری‌هایی صورت گرفته است ولی به نظر می‌رسد عزمی جدی برای رفع مشکل نیست.

موسی حسینی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۱ باید تغییر کاربری را برای تبدیل این واحد به مجتمع دامپروری انجام دهد، می‌گوید: در برخی موارد درگیری‌هایی بین دامداران و نیروهای شهرداری نیز صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود نیروی انتظامی همکاری لازم را در چنین مواقعی داشته باشد.

البته مشکل دام‌های سرگردان تنها منحصر به شهر امام نیست بلکه صفی آباد و دیگر شهرهای اقماری و حتی شهر دزفول نیز با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.

اگرچه سال‌ها قبل یک دامداری برای استقرار دام‌های شهر صفی آباد در نظر گرفته شد ولی همچنان شاهد عبور گله‌های گوسفند در سطح شهر و همچنین تردد دام‌ها در زمین‌های کشاورزی اهالی هستیم؛ این تردد غیرمجاز و از بین رفتن محصولات کشاورزی بارها باعث ایجاد درگیری بین کشاورزان و دامداران شده است.

زهرا قاسمی نجف آبادی سرپرست شهرداری صفی آباد در این باره می‌گوید: متاسفانه انرژی و هزینه زیادی از شهرداری برای جلوگیری از مشکلات بهداشتی پیرامون تردد دام به ویژه در اطراف مکان‌های ورزشی صرف می‌شود.

شهر دزفول نیز به عنوان مرکز شهرستان در برخی نقاط با معضل دام‌های سرگردان و چرای آنها از فضای سبز مواجه است؛ برای مثال عشایر دام خود را در بلوار قیصر امین‌پور رها و با این کار به فضای سبز شهری خسارت وارد می‌کنند.

بنا به گفته محمد ابوالحلاج معاون امور شهری شهرداری دزفول، این موضوع از طریق دادستانی پیگیری شده است که انتظار می‌رود با توجه به دستور قضایی در این زمینه، نیروی انتطامی همکاری بیشتری برای برخورد با متخلفان داشته باشد.

فرماندار ویژه دزفول نیز معتقد است مشکلی برای چرای دام وجود ندارد ولی دامداران پس از چرای دام‌ها باید از مسیر تعیین شده حاشیه و خارج از سطح شهر برای تردد استفاده کنند.

علی فرهمندپور با بیان اینکه تردد احشام در شهرها بازتاب منفی گسترده‌ای دارد، می‌گوید: تا زمانی که صاحبان این دام‌ها به مشکل برنخورند اقدامی انجام نخواهند داد از این رو باید نیروی انتظامی بر روی این موضوع نظارت داشته باشد تا بیش از این چهره شهرها با تردد احشام مخدوش نشود.
وی همچنین خواستار استفاده شهرداران شهرهای اقماری دزفول از ظرفیت متنفذان و معتمدان برای رفع این معضل شد و ادامه داد: پیگیری قضایی برای خسارت وارد شده به بیت المال نیز قابل انجام است.

فرماندار ویژه دزفول تاکید دارد که باید مسیر (مالرو) حرکت دام برای جلوگیری از تردد آنها در سطح شهر مشخص شود و دامدار موظف باشد دام خود را در این مسیر حرکت دهد.
انتظار می‌رود مسوولان مربوطه برای رفع معضل دام‌های سرگردان نیم نگاهی به شهرهای موفق در زمینه دام داشته باشند تا با اتخاذ تدابیر لازم علاوه بر بهبود وضعیت دامپروری‌های موجود زمینه را برای ایجاد دامداری یا دامپروری جدید فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *