هشدار دامپزشکی کرمان نسبت به احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

اداره کل دامپزشکی استان کرمان درباره احتمال بروز و شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان هشدار داد.

دکتر جواد نگارستانی مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان درباره احتمال بروز و شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گفت: با توجه به در پیش بودن فصل سرما و لزوم اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری مشترک آنفلوآنزای  فوق حاد پرندگان، توصیه‌های بهداشتی را عموم شهروندان استان انجام دهند.

نگارستانی گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و طیور است که شیوع آن با شروع ناگهانی تلفات و انتشار وسیع در گله پرندگان، کاهش مصرف دانه، افت شدید و ناگهانی تولید تخم مرغ و سیاه شدن تاج و ساق پا پرندگان و لرزش سر و گردن در طیور بروز می‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد: راه اصلی انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق تماس با پرندگان و یا مدفوع و ترشحات آنها بوده و احتمال انتقال از طریق خوردن محصولات طیور آلوده نزدیک به صفر است لذا برای پیشگیری از این بیماری لازم است مردم و بویژه کودکان از تماس با پرندگان وحشی و بومی به شکل ذبح شده و یا زنده خودداری کنند.

وی در این رابطه افزود: هر ساله با آغاز کوچ زمستانه پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی به تالاب‌ها احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان افزایش می‌یابد به همین دلیل توصیه می شود که مردم از نزدیک شدن به این تالاب‌ها یا مرغداران از ورود پرندگان مهاجر و وحشی به نزدیکی واحدهای تولیدی جلوگیری کنند.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در ادامه بیان کرد: بهداشت فردی ایجاب می‌کند که بعد از پاک کردن گوشت طیور و یا تماس با محصولات طیور، نسبت به شستشو و ضد عفونی کردن وسایل و سطوح تماس اقدام و نیز دست ‌ها با آب گرم و صابون بطور کامل شسته و یا ضد عفونی شود.

وی با بیان اینکه همشهریان در صورت مشاهده پرنده وحشی یا بومی تلف شده، ضمن خودداری از تماس با آن، موضوع را سریعاً به ادارات دامپزشکی اطلاع تا توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار گیرد اعلام کرد: در صورت خرید پرندگان زینتی از مراکز مورد تائید سازمان دامپزشکی کشور، لازم است این پرندگان حداقل بمدت دو هفته در محل جداگانه نگهداری شوند و در صورت احراز سلامتی، انتقال یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *