معدوم سازی سالیانه ۵۵۰ تن فراورده خام دامی در خراسان رضوی

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: سالیانه به طور میانگین ۱۶۰۰ تن فراورده خام دامی در استان ضبط شده که از این مقدار ۵۵۰ تن معدوم می‌شود.

محمود قربان زاده روز ۱۴ مهرماه در نشست خبری هفته دامپزشکی اظهار کرد: تاریخچه دامپزشکی به ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و در لوح حمورابی به اجرت فردی که به درمان حیوانات می‌پردازد، اشاره شده است. همچنین ۲۶۰ سال پیش دانشکده دامپزشکی در فرانسه تاسیس شد و با ظهور اسلام نیز مهمترین وظیفه دامپزشکان درمان بیماری اسبان بود.

وی ادامه داد: در سال ۱۲۹۰ ژاندارمری در ایران تاسیس و همزمان دو دامپزشک سوئدی به ایران آمدند که درمان اسب را انجام دهند. در سال ۱۳۰۴ با شیوع طاعون گاوی به نوعی دولتمردان به ارزش دامپزشکی پی برده و در همین زمان نیز سازمان دفع آفات حیوانی تاسیس شد.

قربان زاده افزود: از طرفی در سال ۱۳۱۴ قانون تفتیش صحی حیوانات به تصویب رسید که تا این زمان فقط درمان حیوانات تنها وظیفه دامپزشکی بود که در سال ۱۳۲۴ آیین نامه بازرسی مواد خوراکی به تصویب هیئات وزیران وقت رسید که بر این  اساس علاوه بر درمان و پیشگیری از بیماری حیوانات، بازرسی فرآورده‌های خام دامی به وظایف دامپزشکی افزوده شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تا قبل از این حوزه دامپزشکی زیر نظر سازمان کشاورزی بود که در سال ۱۳۳۹ به صورت یک سازمان مستقل درآمد. در سال ۱۳۴۸ با شیوع مجدد طاعون گاوی، نقش دامپزشکی در اقتصاد و صنعت دام و طیور بیشتر نمایان و همین مورد منجر به تصویب قانون سازمان دامپزشکی در سال ۱۳۵۰ شد.

کاهش ۳۷ درصدی خسارت به صنعت دام و طیور با ارائه خدمات دامپزشکی

وی با اشاره به نقش دامپزشکی در اقتصاد عنوان کرد: در شیوع بیماری‌های دام ۱۰ تا ۲۵ درصد تولیدات دام کاهش پیدا می‌کند. همچنین اگر خدمات دامپزشکی نباشد، ۳۷ درصد خسارت به صنعت دام و طیور وارد می‌شود.

قربان زاده با اشاره به نقش‌ دامپزشکی افزود: با توجه به اینکه حدود ۷۵ درصد مردم جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی کرده و ۶۵ درصد دام‌های اهلی دنیا را در اختیار دارند، اما سهم این کشورها در تولید گوشت ۳۰ درصد است. لذا کشورهایی که به نقش دامپزشکی و توسعه دامپروری بر مبنای علم جدید پرداخته‌اند، سهم بیشتری در تولیدات دام و طیور دارند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه نظارت بر فراورده‌های خام دامی به صورت میانگین سالیانه ۱۲۰ هزار مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در خراسان رضوی انجام می‌شود.  همچنین سالیانه به طور میانگین ۱۶۰۰ تن فراورده خام دامی در استان ضبط شده که از این مقدار ۵۵۰ تن معدوم می‌شود.

وی تصریح کرد: در کشتارگاه‌های دام سبک و سنگین نیز سالیانه به طور میانگین ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار کشتار در استان انجام شده که این تعداد نیز مورد بازرسی و معاینه  قرار می‌گیرند. بر اساس  معاینه و بازرسی انجام شده سالیانه جلوی ورود ۲۰۰ تن تولیدات دامی که به مصرف انسان میرسد، گرفته می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین سالیانه ۸۸ میلیون کشتار طیور در خراسان رضوی انجام شده که بر اساس نتایج بازرسی و معاینه نیز ۷۹۰ تن از این میزان گوشت نامناسب تشخیص داده می‌شود و از ورود به چرخه انسانی جلوگیری به عمل می‌آید.

در ادامه محمد سیاح، نماینده شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی گفت:  دامپزشکی چند هدف اصلی شامل تامین خوراک سالم دام، تولید دام سالم و غذای سالم برای انسان را به عهده دارد، زیرا که یکی از شاخصه‌های هر کشور به لحاظ بهداشتی، سلامت جامعه و نبود بیماری است. در ایران بسیاری از بیماری‌ها ریشه کن و برخی در کنترل و تحت مدیریت است.

نماینده شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به گستردگی وظایف در حوزه دامپزشکی ابراز کرد: بیش از ۷۰ نوع وظیفه برای سازمان دامپزشکی تعریف شده که بیشترین مورد حوزه نظارتی را شامل می‌شود.

سیاح ادامه داد: در حال حاضر نظام دامپزشکی استان ۱۲۰۰ نفر نیروی فعال داشته و ۴۳۰۰ نفر در استان کارت نظام دامپزشکی را دریافت کرده‌اند.

در ادامه حمیدرضا فرزین، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق کشور بیان کرد: عمر موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تقریبا یک قرن بوده و در کل کشور ۶ شعبه دارد که به صورت منطقه‌ای فعالیت می‌کنند. این موسسه در مشهد حدود ۷۰ سال است که فعالیت دارد و به عنوان قویترین موسسه واکسن سازی در کشور و خاورمیانه از لحاظ تنوع و تعدد تولید واکسن مطرح است.

وی ادامه داد: این موسسه در حال حاضر متولی تولید واکسن در کشور بوده و علاوه بر واکسن بیماری‌های انسان، واکسن انواع بیماری‌های دام، طیور و آبزیان را در مجموعه شمال شرق تولید می‌کند.بر طبق تعهداتی که هر شعبه دارد در این شعبه نیز واکسن تولید می‌شود.

فرزین ادامه داد: علاوه بر تولید واکسن بررسی و شناسایی بیماری‌های دام و طیور و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز بر عهده موسسه است.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق کشور گفت: در مجموعه شمال شرق چهار معاونت شامل معاونت تولید، معاونت تحقیق و فناوری، معاونت پشتیبانی و معاونت تنظیم کیفیت وجود دارد.

وی اظهار کرد: اکنون در موسسه رازی شعبه شمال شرق کشور سه واکسن در حوزه دامی از جمله واکسن بیماری‌های شاربن، آنتروتوکسی و قانقاریا تولید می‌شود.

فرزین افزود: در سال جاری نیز مقرر شده تا در این موسسه ۱۲ میلیون دوز واکسن آنتروتوکسی تولید شود. تاکنون ۶۰ درصد از این میزان تولید شده است. همچنین بر اساس تعهد صورت گرفته در سال جاری باید ۱۶ میلیون دوز واکسن قانقاریا توسط موسسه تولید شود که ۸۰ درصد واکسن مورد نیاز بیماری قانقاریای کشور را تشکیل می‌دهد. 

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق کشور عنوان کرد: تولید واکسن بیماری شاربن دیگر تعهد ما است که در انسان نیز با عنوان سیاه زخم ایجاد مشکل می‌کند. مقرر شده تا پایان سال جاری ۳ میلیون دوز واکسن بیماری شاربن در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی مشهد تولید شود. 

وی اضافه کرد: گامبورو نیز از بیماریهای ماکیان بوده که سیستم ایمنی پرندگان را درگیر می‌کند. واکسن این بیماری از سال ۱۳۹۱ در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی مشهد آغاز شده است. میزان تولید این واکسن در سال جاری ۳۶۰ میلیون دوز تعهد شده است، ضمن اینکه بخشی از نیاز به این واکسن از خارج وارد می‌شود.

انتهای پیام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *