“مرگ سیاه” سمنان را تهدید نمی‌کند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

با اقدامات اداره کل دامپزشکی استان سمنان و خدمات رایگان این دستگاه اجرایی خوشبختانه جمعیت دام‌های اهلی و وحوش این استان پهناور از ناحیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که به دلیل خطرزا بودن در گذشته های دور از آن به عنوان “مرگ سیاه” نام برده می‌شد در ایمنی پایداری قرار دارد.

دکتر حمیدرضا حسینی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار دام سبک در این استان برعلیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده است.

وی از واکسیناسیون بیش از ۹۰درصد جمعیت دام سبک این استان برعلیه این بیماری خبرداد و افزود: جمعیت دام سبک این استان از نظر ایمنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شرایط کاملا پایداری است

این دامپزشک واکسیناسیون دام‌های سبک بر علیه پی پی آر (PPR) یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک را مهم خواند و تصریح کرد: با توجه به جمعیت بالای وحوش و گونه‌های مختلف جانوری در زیستگاه‌های استان، واکسیناسیون دام‌ها در استان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی‌ست که ارگانیسم ایجاد کننده آن در جوندگان زندگی می‌کند گفت: عدم درمان به موقع و عدم واکسیناسیون می‌تواند در صورت بروز بیماری، آسیب جدی چه به جمعیت دامی و چه حیات وحش وارد کند.

دکتر حسینی با بیان اینکه خدمات دامپزشکی استان در این بخش کاملا رایگان به دامداران ارائه شده تصریح کرد: واکسیناسیون دام ها بر علیه طاعون نشخوارکنندگان در استان از طریق قرارداد خرید خدمت این اداره کل با فعالان بخش خصوصی اجرایی شد.

وی با اشاره به سابقه این بیماری در سال‌های اخیر اضافه کرد: استان سمنان در سال گذشته نیز به جز یک کانون مشکوک تایید نشده، در یکی از شهرستان‌ها، دیگر مشکلی در این حوزه نداشت.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه استان سمنان در هیچکدام از بیماری‌های دامی، مخاطره جدی ندارد گفت: واکسیناسیون جمعیت دامی استان در برابر دیگر بیماری‌های دامی و یا مشترک بین انسان و دام با جدیت در استان انجام خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه واکسیناسیون دام و طیور در برابر تب برفکی نیز انجام شده گفت: تا پایان سال مرحله دوم این واکسیناسیون نیز انجام خواهد شد. ضمن اینکه در رزمایشی که اخیرا نیز برگزار شد جمعیت قابل توجهی از دام های استان برعلیه برخی از بیماری های دامی واکسینه شدند.
به گزارش ایسنا، طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یک بیماری عفونی حاد ویروسی و کشنده در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و حیات وحش است که با ایجاد واگیری و تلفات بالا، خسارات اقتصادی قابل توجهی در این گونه دام‌ها بوجود می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *