تفاوت قیمت نهاده و دام، مشکل عمده تداوم فعالیت عشایر گلستان است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل امور عشایر گلستان تفاوت قیمت نهاده و دام را از عمده مشکلات جامعه عشایری استان برشمرد و گفت: با توجه به هزینه بالای نگهداری، افزایش قیمت دام زنده عشایر برای استمرار فعالیت و تولید این قشر ضروری است.

به گزارش ایرنا، رضا علیپوری روز سه‌شنبه در نشست شورای عشایری گنبدکاووس، اظهارداشت: تا اردیبهشت ماه امسال عشایر هر کیلوگرم جو را حدود ۲۵ هزار ریال خریداری می‌کردند اما با آزادسازی قیمت هم اینک به حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار ریال رسیده و دام زنده هم کیلویی ۹۰۰ هزار ریال خریداری می‌شود که افزایش قیمت نهاده، فعالیت دامداری را برای عشایر سخت کرده است.

وی جمعیت عشایر مستقر در مراتع گنبدکاووس را هزار و ۲۰ خانوار با هفت هزار و ۲۵۶ هزار نفر جمعیت اعلام کرد و افزود: عمده این عشایر در شمال شهرستان و محدوده روستاهای کرند، هوتن و آی‌تمر ساکن هستند که خانه‌های بهداشت روستایی این مناطق باید برای ارائه خدمات به این قشر به ویژه زنان باردار همکاری بیشتری داشته باشند.

مدیرکل امور عشایر گلستان با اشاره به اینکه ۳۰۰ کیلومتر از مجموع هزار کیلومتر راه عشایری استان با پراکندگی زیاد در گنبدکاووس واقع است، از اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواست برای ترمیم این مسیرها اقدام کند.

علیپوری گفت: در نظر گرفتن پنج تا ۶ دستگاه تراکتور توسط جهاد کشاورزی برای فعالیت‌های عشایر در فصل زمستان مانند آبرسانی و حمل علوفه، ادامه طرح‌های واکسیناسیون دام عشایر، افزایش سهمیه نفت، استقرار یک کانکس بهداشتی عشایری و همکاری اداره آب و فاضلاب برای پرکردن تانکر آب عشایر در سکوها و جلوگیری از تخریب مراتع به واسطه زیر کشت رفتن از جمله خواسته‌های جامعه عشایری استان است.

فرشید رحمانی، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس هم کل عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان را ۵۴۱ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: سال گذشته ۴۷۰ هکتار از مراتع و ۷۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان از دست متجاوزان خارج شد و دادخواست رفع تصرف هزار و ۳۲۰ هکتار عرصه دیگر هم ارائه گردید.

رییس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه گنبدکاووس هم در این جلسه گفت: طبق سهمیه اعلامی به هر خانوار عشایری استان ۱۲۵ لیتر نفت سفید و ۴۶ کیلوگرم گاز مایع اختصاص می‌یابد.

هادی قزل‌سفلی افزود: در نشست استانی درخواست افزایش سهمیه ماهانه نفت سفید عشایر از ۱۲۵ به ۳۰۰ لیتر در ۴۵ روز مطرح و نامه آن به تهران ارسال شد.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس هم گفت: ۲ خانه بهداشت در مناطق عشایری روستاهای هوتن و آی‌تمر پیش بینی و نخستین بهورز بومی هم در حال تحصیل است و تیم‌های بهداشتی همواره آماده خدمات رسانی به جامعه عشایری هستند.

عبدالرحیم پالیده افزود: همچنین روزهای ۲۳ و ۲۴ آذرماه تیم چشم پزشکی در مراوه‌تپه و کرند برای ویزیت دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله مستقر می‌شوند و پس از معاینه، کودکان نیازمند عمل جراحی را به بیمارستان چشم پزشکی فارابی تهران منتقل می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس در این نشست با اشاره به مشکلات راه‌های روستایی و عشایری شهرستان از جمله روستای ماسان، از اداره راهداری خواست همکاری لازم را برای مرمت راه‌های عشایری داشته باشد.

رضا اصالتی با اشاره به تشکیل شورای عشایری در شهرستان، گفت: کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مرتبط طبق صورتجلسه اعلامی از کشور با حضور اعضا تشکیل و مصوبات نهایی آن در شورای شهرستان مطرح شود.

وی از ادارات مرتبط از جمله شبکه بهداشت، راهداری و دامپزشکی خواست در کنار اداره کل امور عشایر استان به صورت ماهانه و یا هفتگی در قالب میز خدمت برای حل مشکلات عشایر در مناطق مختلف شهرستان حاضر شوند.

معاون فرماندار گنبدکاووس اظهارداشت: مرزبانی هم باید کتابچه‌ای از قوانین مرزی را برای جلوگیری از بروز مشکلات در اختیار عشایر شهرستان قرار دهد و همچنین آموزش چهره به چهره را دستور کار خود قرار دهد.

اصالتی گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات مردم از جمله جامعه عشایری باید پای کار باشند لذا استقرار یک دستگاه کانکس بهداشت در منطقه عشایری همراه با حضور مستقر تیم‌های بهداشتی و سرکشی مداوم از وضعیت عشایر شهرستان ضرورت دارد.

گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۱۲۲ خانوار عشایری شامل هزار و ۸۸۸ خانوار بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۷۶۸ هزار راس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند و گوشت قرمز، پشم و شیر از جمله تولیدات اصلی آنان است.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *