مرغداران از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری طیور جلوگیری کنند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل‌های پاییز و زمستان بیشتر است و برای پیشگیری از این بیماری ضرورت دارد از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری طیور جلوگیری شود. 

محمد اسدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پرنده‌های آزاد پرواز ،مانند غاز و اُردک وحشی به طور معمول انتقال‌دهنده ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و بدون علائم هستند و برای پیشگیری از این بیماری باید از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری هر گونه طیور جلوگیری شود. 

وی افزود: رعایت اقدامات بهداشتی و انجام ضدعفونی در مرغداری‌ها و لوازم و تجهیزات آن‌ها و جلوگیری از ورود پرندگان وحشی و بومی به داخل واحدهای مرغداری از جمله مواردی است که تولیدکنندگان طیور استان باید آن را مورد توجه جدی قرار دهند.

وی ادامه داد:خوشبختانه امسال مانند سال گذشته، تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است و اقدامات ایمنی و نظارت‌های مرتبط با این ویروس در چهارمحال و بختیاری مدت‌ها است که آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: با توجه به آنکه احتمال شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل‌های پاییز و زمستان بیشتر است، در هفته‌های گذشته در تمام مرغداری‌های تخم‌گذار و گوشتی استان عملیات واکسیناسیون مرتبط با این بیماری انجام شده است.

اسدی اظهار داشت: علاوه بر انجام واکسیناسیون در مرغداری‌ها با همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف مانند اداره کل محیط زیست، گشت‌های مشترک برای بررسی زیستگاه‌های پرندگان وحشی، به وِیژه طیور ساکن در تالاب‌های استان در حال انجام است و تاکنون مورد مشکوکی مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: سال‌های پیش منشا آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورمان، پرندگان مهاجری بودند که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی مانند سیبری به کشورمان مهاجرت می‌کردند و امسال هنوز این پرندگان وارد تالاب‌های چهارمحال و بختیاری نشده‌اند.

اسدی خاطر نشان‌ کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و پرندگان است که دارای سویه‌های مختلفی است که مشهورترین آن‌ها سویه‌های (H۵N۸) و (H۵N۱) هستند که مورد اخیر، خطرناک‌تر از سایر انواع آن است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: افراد در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌ پرنده بیمار کشته شده می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند و هم‌استانی‌ها در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری، به سرعت به شبکه‌های دامپزشکی دهگانه استان، موضوع را اعلام کنند.

به گزارش ایرنا، آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است که ویروسهای آنفلوانزا دارای ۳ نوع تیپ C,B,A است و در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری کند که این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *