حدود ۷۵ درصد واکسن‌های طیور از خارج وارد می‌شود

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های طیور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: دستیابی به دانش فنی تولید واکسن ORT مقدمه‌ای برای تولید سایر واکسن‌های حوزه‌ طیور است، چرا که حدود ۷۵ درصد از واکسن‌های مورد نیاز این بخش از خارج وارد می‌شود.

سیدمحمد آقامیری پنج‌شنبه ۲۰ بهمن در همایش رونمایی از واکسن اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه جنوب کشور در شیراز عنوان کرد: حدود ۷ میلیارد دوز واکسن طیور از خارج از کشور وارد می‌کنیم که دستیابی به دانش تولید واکسن ORT می تواند ما را از واردات سایر واکسن‌ها بی‌نیاز کند.

او با بیان اینکه بیماری ها تنفسی در طیور یکی از بیماری‌هایی است که تلفات قابل توجهی در گله‌های طیور بر جای می‌گذارد، اظهار کرد: بیماری‌های تنفسی بین ۱۵ تا ۳۵ درصد تلفات در هر گله می‌تواند ایجاد کند، گاهی اوقات بسته به نوع بیماری تنفسی احتمال دارد که بیش از ۵۰ درصد گله درگیر بیماری شود و باعث تلفات سنگین میشود.

آقامیری با اشاره به اینکه بیماری‌های تنفسی می‌توانند از لحاظ اقتصادی تولید کننده را دچار مشکلاتی کنند، عنوان کرد: با تولید واکسن اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال یک حاشیه‌ امن ایجاد شده و خطرات کاهش می‌یابد و اشتیاق بیشتر برای تولیدکننده ایجاد می‌شود که بتواند از این واکسن استفاده کند.

به گفته او؛ با استفاده از واکسن از شیوع بیماری پیشگیری می‌کنیم، زیرا شیوع بیماری می‌تواند گرفتاری‌هایی برای تولیدکننده‌ها ایجاد کند و سرمایه‌های تولیدکننده‌ها را به مخاطره بیندازد و انگیزه‌ی سرمایه‌گذاری در این بخش را برای تولید کنندگان از بین ببرد. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی به ایجاد شورای عالی تحقیقات دامپزشکی کشور با حمایت سازمان تات و موسسات تحقیقاتی زیر مجموعه نیز اشاره کرد و افزود: به طور کامل از اجرای طرح‌های تحقیقانی و علمی و پژوهشی اولویت دار حمایت می‌کنیم تا در سریع ترین زمان به نتایج مد نظر دست یابند. 

آقامیری ضمن تبریک به تمام دست اندر کاران تولید واکسن ORT در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه جنوب کشور در شیراز اضافه کرد: تولید این واکسن دستاورد ارزشمندی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *