عشایر آذربایجان‌غربی سالیانه ۲۳۰ هزار تُن محصولات دامی و کشاورزی تولید می‌کنند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های عمومی

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: سالیانه ۲۳۰ هزار تُن انواع محصولات دامی و کشاورزی توسط عشار در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

علی ناجی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مهاباد اظهار کرد: آذربایجان غربی با داشتن ظرفیت‌های عشایری طبق ارزیابی سازمان امور عشایری کشور جایگاه سوم را به لحاظ تولید محصول به خود اختصاص داده است و ۲۵ درصد تولیدات پروتیینی در آذربایجان غربی شامل ۱۵ هزار تُن گوشت توسط عشایر تولید می‌شود.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی با این اینکه سازمان امور عشایری در نظر دارد با چهار رویکرد مختلف به بحث اشتغال و تقویت اقتصاد عشایر کمک کند، افزود: بحث زنجیره تولید گوشت قرمز و پرواربندی در کنار به گزینی و چند قلوزایی دام‌ها به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

ناجی اضافه کرد: توسعه گیاهان دارویی در زیستگاه‌های غنی و مستعد آذربایجان غربی و توسعه کشت آن یکی از راهبردهای تقویت اشتغال و درآمدزایی عشایر با حمایت بخش دولتی است.

وی صنایع دستی و سنتی را یکی از تولیدات با ارزش عشایر دانست و گفت: دولت از محل تسهیلات تبصره ۱۸ وام‌های ۱۵۰ میلیون تومانی با بازپرداخت هفت ساله برای احداث کارگاه‌های تولیدی عشایر در نظر گرفته است.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی ادامه داد: عشایر این استان با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند لذا حمایت‌های لازم از این قشر مولد صورت می‌گیرد.

ناجی با اشاره به توزیع نهاده‌های دامی مورد نیاز عشایر یادآور شد: با توجه به اینکه یارانه این نهاده‌ها طبق سیاست اقتصادی دولت حذف شده اکنون توزیع نهاده نداریم ولی به محض تخصیص ارز نهاده مورد نیاز تامین و در اختیار عشایر قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، حدود ۱۰۴ هزار نفر جمعیت با ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند که با این آمار ۹ درصد جمعیت عشایری کشور در این استان سکونت دارند.

عشایر این استان متشکل از ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *