لزوم حفاظت از دام در برابر سرمای گلستان/ شیوع کدام بیماری دور از انتظار نیست؟

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان گلستان بر حفظ دام‌ها در برابر سرما و یخبندان تاکید کرد و گفت: دامداران هشدار بروز احتمالی بیماری و جلوگیری از خسارت اقتصادی را در این ایام جدی بگیرند.

حمیدرضا حنفی عصر امروز دوشنبه ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۱ در بازدید از واحدهای دامی گلستان با اشاره به صدور اطلاعیه سازمان هواشناسی مبنی بر تداوم برودت هوا در چند روز آینده، اظهار کرد: ظرفیت غذایی مراتع و تغذیه در هوای سرد جوابگوی نیازهای بدن دام در استان نیست و در همین راستا راهکاری عملی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مستعد در چنین شرایط جوی به دامداران پیشنهاد می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان گلستان آب سرد و یخ زده را از مهم‌ترین عوامل بروز سقط جنین در دام دانست و ادامه داد: دامداران منطقه نسبت به عایق‌بندی منبع ذخیره آب اقدام و حتی‌المقدور آبشخور را در اواخر شب تخلیه و آب گرم در اختیار حیوانات قرار دهند. 

وی سرمازدگی و کاهش دمای بدن دام، به‌ویژه در مناطقی که فقر علوفه مرتع دارد را یک خطر جدی برشمرد و افزود: مناسب‌سازی تاسیسات دامداری از لحاظ دما، تنظیم آن و بهبود شرایط تهویه در اماکن دامی، نقش مهمی در سلامت دام دارد.

حنفی عدم تراکم و وجود هوای تازه برای تنفس را از عوامل مهم نگهداری در شب و زمان استراحت دام عنوان کرد و توضیح داد: این عمل برای پیشگیری از بیماری ناشی از گاز سمی تولید شده از فضولات دفعی دام و رطوبت بالای بستر جایگاه بسیار مهم است.

وی بر تخلیه کود و فضولات دامی از جایگاه نگهداری دام تاکید کرد و گفت: اطمینان از خشک بودن بستر دام اهمیت بالایی در کاهش بروز بیماری‌های ویروسی مانند تب برفکی و بیماری‌های گوارشی، تنفسی و غیره دارد.

رئیس بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی گلستان با بیان اینکه مکمل‌های ویتامینه و مواد معدنی را در مناطقی که فقر مراتع وجود دارد می‌توان در زمان تغذیه دام به صورت دستی به علوفه اضافه کرد، یادآور شد: ایجاد پناهگاه در آغل واقع در مراتع و مناطق کوهستانی برای جلوگیری از صدمه زدن سوز باد به دام، تغذیه کمکی با علوفه دستی به دام‌های تغذیه کننده از مراتع و تامین و تزریق به موقع واکسن تیلریوز و تب سه روزه حداکثر تا اواخر دی‌ماه سال‌جاری از طریق مراکز مایه‌کوبی مجاز در شهرستان‌های استان از دیگر راهکارهای حفاظت از دام‌ها در این شرایط جوی است.

وی با تاکید بر اینکه دامداران منطقه در صورت مشاهده علائم بیماری در گله‌های دام، حتما موارد را به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند، تصریح کرد: کاهش محسوس دما از دوشنبه هفته گذشته وارد گلستان شده و همچنان استان با سرما و یخبندان درگیر است.

گفتنی‌است، استان گلستان یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک عشایر و ۳۰۰ هزار راس دام سنگین دارد که توسط ۵۰ هزار بهره‌بردار پرورش می یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *