طرح بهبود راندمان تولیدات دام عشایری در قزوین آغاز شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رییس اداره امور عشایر استان قزوین از آغاز اجرای طرح بهبود راندمان تولیدات دام عشایری در استان با هدف بهبود درآمد این قشر خبر داد.

سعید ابیت روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح با همکاری مرکز آموزش، تحقیقات و منابع طبیعی جهاد کشاورزی استان قزوین کلید خورده است.

وی اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی ها طی سال های اخیر و فقر مراتع و همچنین افزایش قیمت نهاده های دامی، افزایش بهره وری در تولیدات حوزه دام به منظور ارتقای درآمد عشایر و بهبود راندمان تولیدات در گله های دام عشایری ضروری به نظر می رسد.

رییس اداره امور عشایر استان قزوین تصریح کرد: در مرحله نخست طرح مقرر شده تا کارشناسان اداره امور عشایر و مرکز تحقیقات نسبت به حضور فیزیکی در گله های بالای ۵۰۰ راس اقدام نموده و پس از بررسی مسایل و مشکلات گله داران شامل راندمان بره گیری و مشکلات تغذیه ای در خصوص افزایش راندمان و اقتصادی کردن تغذیه دام با حفظ کیفیت در گله های مذکور اقدامات لازم به عمل آورند.

ابیت اظهار امیدواری کرد با افزایش بهره‌وری و درآمد دامداران زمینه های لازم جهت پایداری تولید دامداری‌های عشایری فراهم شود.

۲ هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری در استان قزوین زندگی می کنند که شغل اصلی آنها دامپروری (دام سبک) است.

از مهمترین اقوام عشایری استان قزوین می توان به ایل شاهسوند و کله کوهی که در فصل کوچ بهاره از منطقه بویین زهرا به زرندیه در استان مرکزی کوچ و همچنین ایلات کلهر که از مناطق پایین دست طارم سفلی به ارتفاعات این منطقه کوچ می کنند، اشاره کرد.

بخشی از اقوام عشایری استان قزوین نیز لک و لر بوده و در بخش های کوهین و طارم سفلی ساکن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *