شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محدود به فصل خاصی نیست

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: درگیری واحدهای پرورش طیور به سویه‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محدود به فصل خاصی از سال نیست که باید این موضوع، مورد توجه بهره برداران این بخش قرار داشته باشد.

محمدباقر حاج کاظمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری فوق حاد ویروسی است که پرنده آلوده به ویروس، آلودگی را از طریق ترشحات دفع می‌کند، افزود: این عامل می‌تواند بیماری را از پرندگان وحشی مهاجر به پرندگان محلی منتقل کند که در اثر تماس، بیماری به پرندگان بومی روستاها و واحدهای صنعتی منتقل می‌شود.

این مسوول گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده و پیشگیری از شیوع این ویروس نیازمند توجه جدی و به کارگیری توصیه های بهداشتی است.

حاج کاظمی با تاکید بر اینکه رعایت نکات بهداشتی در نگهداری طیور صنعتی و بومی روستایی اهمیت بسزایی دارد، ادامه داد: همچنین رعایت بهداشت فردی توسط صاحبان پرندگان زینتی مانند شستن دست ها و دفع بهداشتی فضولات پرندگان یاد شده گامی موثر در پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و جلوگیری از سرایت آن به جمعیت انسانی است.

وی با بیان اینکه اگر یک واحد مرغداری دچار افت شدید در مصرف آب و دان، کاهش شدید تولید و افزایش تلفات و خسارات شود باید سریعا به دامپزشکی شهرستان اطلاع دهد، اظهار داشت: بازرسان دامپزشکی برای کنترل بیماری آنفلوانزا اقدام کرده و از سرایت آن به واحدهای دیگر جلوگیری می‌کنند.

حاج کاظمی با تاکید بر ضرورت انجام واکسیناسیون گله های طیور “به ویژه واحدهای مادر و تخمگذار” علیه این بیماری، اضافه کرد: رعایت موارد بهداشتی به طور اکید به پرورش دهندگان طیور توصیه می شود.

وی خاطرنشان کرد: باید به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز مانند کلاغ، گنجشک، زاغ و سار و فضولات آنها جلوگیری شود.

حاج کاظمی با بیان اینکه باید انبار دان و سالن پرورش برای اینگونه پرندگان غیرقابل نفوذ بوده و محوطه مرغداری فاقد هرگونه جاذبه ای برای ورود پرندگان وحشی باشد، گفت: نباید ریخت و پاش دان و رها سازی کود در محوطه و وجود آبگیر و تجمع آب به هر شکل این جاذبه را برای پرندگان وحشی ایجاد کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه باید از رفت و آمدهای غیرضروری به محل نگهداری طیور جلوگیری کرده و در صورت لزوم با رعایت کامل موارد بهداشتی تردد انجام شود، ادامه داد: تعویض کفش و لباس کارگران و بازدید کنندگان در هنگام ورود به مزرعه ضروری است.

وی با بیان اینکه باید حوضچه ضدعفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها فعال نگه داشته شود، یادآور شد: هنگام ورود به سالن شستن دستها با آب و صابون و ضدعفونی آنها و تعویض کفش یا حداقل برس‌کشی کف چکمه با مواد ضد عفونی کننده ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *