دامداران اقدامات پیشگیری از بیماری‌های دامی در فصل سرما را انجام دهند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های دامی و استفاده از مکمل‌های غذایی در فصل سرما انجام اقداماتی را توصیه کرد.

علی اکبر دلیرصحرایی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خراسان شمالی استانی با محوریت کشاورزی و قطب دامداری و دامپروری محسوب می شود از این رو صیانت و حفاظت از سرمایه های دامی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی افزود: دامداران در فصل سرد، دام ها را با علوفه پر انرژی، دارای قند تفاله چغندر، تفاله مرکبات و ملاس مفید استفاده کنند همچنین کنسانتره یا غلات جو را در جیره غذایی دام قرار دهند.

وی گفت: دام هایی که به خوارک و مواد غذایی با کیفیت بهتری تغذیه می شوند به خوبی وزن بدن خود را حفظ می کنند از این رو ایمنی بدن و مقاومت افزایش می یابد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: دامداران در فصل سرما از داروهای ضد انگل های ریوی برای دام استفاده کنند.

دلیرصحرایی با تاکید بر اهمیت نگهداری از دام های تازه متولد شده گفت: آب و هوای سرد مانع رشد دام های تازه متولد می شود در چنین شرایطی باید جیره پرانرژی برای دام تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: بره ها و گوساله های تازه متولد در فصل سرما باید بلافاصله خشک و با شیر گرم تغذیه شوند، حفظ گرمای لازم برای تامین دمای بدن بره های تازه به دنیا آمده ضروری است.

وی درباره احتمال سرمازدگی در دام گفت: علائم آغاز سرمازدگی شامل سردی شدید تا یخ زدگی انتهای گوش ها بیحالی، خمودگی و کاهش سرعت تنفس است که دامداران در صورت مشاهده این علایم باید بلافاصله نسبت به تنظیم دمای محل نگهداری دام اقدام کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: دام هایی که علایم بیماری مانند سرفه، عطسه، آبریزش و تورم سر و صورت دارند جدا و در محل دیگری نگهداری شوند.

خراسان شمالی قطب دامداری کشور است و در این استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *