حدود ۹ میلیون راس دام در خراسان رضوی پلاک گذاری شده است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:این استان با هشت میلیون و ۹۸۴ هزار و ۶۷۳ راس دام سبک و سنگین پلاک‌گذاری و هویت‌ بخشی شده، رتبه نخست کشور را از آن خود کرده است.

احمد داوطلب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان دام هویت‌گذاری شده شامل ۵۰۵ هزار و ۲۳۴ راس گاو و گوساله ، پنج هزار و ۲۰۷ راس شتر و هشت میلیون و ۴۷۴ هزار و ۲۳۲ راس دام سبک شامل گوسفند و بز است.

وی با بیان این که در سال گذشته چهار میلیون و ۹۴۹ هزار و ۴۹۶ راس دام سنگین و سبک استان هویت گذاری شده است افزود: از ابتدای امسال تا کنون میزان پلاک گذاری دام استان ۶۱۸ هزار و ۱۸ راس بوده است.

مدیرامور دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص علت کاهش آمار پلاک گذاری دام در سال جاری گفت: مهمترین دلیل این است که از سال ۹۹ و آغاز اجرای طرح هویت گذاری، بخش زیادی از جمعیت دامی استان زیرپوشش طرح قرار گرفت و از سال جاری صرفا دامهای جدید ورودی یا متولد شده هویت گذاری می‌شوند.

داوطلب افزود:با توجه به این که برای شناسایی و نقل و انتقالات دام در کشور و انجام خدماتی از جمله بیمه دام، پلاک کوبی و هویت گذاری دام لازم است از دامداران تقاصا می شود که اجرای این طرح را در گله‌ها همچنان تداوم دهند.

هدف طرح ملی پلاک‌گذاری دام، جلوگیری از سرقت و قاچاق، دستیابی به آمار واقعی دام، استقرار صحیح و کارآمدی بیشتر نظام بهداشتی دام، تسهیل در پردازش توزیع نهاده‌های دامی و کنترل بازار عرضه و تقاضاست.

سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در خراسان رضوی تولید می‌شود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *