تولید گوشت قرمز در کشور ۹۰۰ هزار تن برآورد می‌شود

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور، تولید سالانه گوشت دام سبک و سنگین را حدود ۹۰۰ هزار تن برآورد کرد و گفت: ارتقای تولید در ازای یک راس دام مولد در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و این مرکز قرار دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «عباس اکبری شریف»، جمعیت دام سبک کشور از گونه گوسفند و بز را ۶۴ میلیون راس و جمعیت دام سنگین را ۷.۵ میلیون راس شامل گاو و گوساله عنوان کرد و افزود: ۴۳ درصد از تولید گوشت قرمز کشور از محل دام سبک گوسفند و بز تامین می‌شود.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور، با بیان این که معمولاً وزن زمان کشتار دام سبک بین ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم است، تصریح کرد: سالانه تقریباً ۳۷۰ هزار تن گوشت قرمز از محل دام سبک کشور تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: از ۷.۵ میلیون راس دام سنگین شامل گاو و گوساله، سالانه نزدیک به ۵۳۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود.

اکبری شریف گفت: از مجموع این دام‌های سنگین کشور ۱.۷ میلیون راس گاو اصیل شامل هلشتاین، سمینتال، جرزی و مونت بیلیارد و حدود ۳.۹ میلیون راس گاو آمیخته و الباقی دام بومی گاومیش و شتر است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی افزود: بیشترین گوشت قرمز از محل تولید دام سنگین از گاو آمیخته تولید می‌شود، زیرا هم سرعت رشد بیشتری دارند و هم از جمعیت قابل توجهی برخوردارند و از این رو تولید گوشت آنان در واحدهای غیرصنعتی مقرون به صرفه است.

اکبری‌شریف اصلاح نژاد دام‌ها را اقدامی در راستای ارتقای تولید در دام‌های سبک عنوان کرد و گفت: این فرایند از طریق تثبیت ژن‌های دوقلوزایی، کاهش دنبه و القای تولید مثل غیر فصلی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در روشی موسوم به “ترمینال کراس” با آمیختگی یک گوسفند ماده با قابلیت دوقلوزایی و تولید مثل غیر فصلی با یک نژاد گوشتی، بره‌های متولد شده از قابلیت رشد نسبت به والدین خواهند بود.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور اضافه کرد: در راستای اقتصادی کردن صنعت پرورش گوسفندداری، درصدد توسعه دام‌های سبک دو منظوره (گوشتی- شیری) مبتنی بر نژادهای بومی و وارداتی هستیم، زیرا تولید شیر مزیت‌دار در دام سبک موجب افزایش درآمد دامداران در گونه دام‌های سبک می‌شود.

وی درباره پروژه مربوط به دام سنگین کشور اظهارداشت: ۲۰ درصد از گاوهای شیری کشور در واحدهای صنعتی و غیرصنعتی که در دوره آخر تولید می‌باشند را با اسپرم (مواد ژنی) یا دام‌های نژاد گوشتی دنیا آمیخته کرده‌ایم و گوساله‌هایی که از آنها متولد می‌شوند، دارای سرعت رشد و کیفیت گوشت بهتری هستند.

اکبری شریف افزود: امسال یکی از نژادهای گوشتی بومی به نام گاو سیستانی شناسایی شده تا مواد ژنی این گونه بومی نیز در پروژه “ترمینال کراس” مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور، تصریح کرد: این کار توسط یک شرکت دانش‌بنیان در مزرعه‌ای آغاز شده و امسال ماده ژنی را به طور وسیع میان گله‌داران تحت پوشش قرار گرفته و باید ببینیم نتایج این پروژه چگونه است و براساس رکوردی که بدست می‌آید برای سال آینده عمل کنیم.

اکبری شریف، توسعه گاوهای دومنظوره مانند سمینتال را یکی دیگر از راه‌های افزایش تولید گوشت قرمز در دام سنگین نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *