۹۷۰ تن پا و پنجه مرغ از یزد به خارج کشور صادر شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از صادرات ۹۷۰ تن پا و پنجه مرغ، ۴۳۲ تن تخم مرغ خوراکی، ۳۶ هزار قطعه تخم نطفه دار کبک و ۱۱۴ تن دنبه از این استان به کشورهای مختلف در سالجاری خبر داد.

به گزارش ایرنا “علی فاتحی‌نیا” روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: همچنین امسال پنج هزار و ۶۲ تن گوشت گوساله منجمد و ۶ هزار و ۸۴۰ تن گوشت مرغ منجمد به استان وارد شد.

فاتحی نیا در ادامه به اشاره به نظارت بر مراکز عرضه و بسته بندی فرآورده های خام دامی در استان گفت: در سالجاری ۲۹ هزار و ۹۲۰ مورد نظارت بر فروشگاه‌ها و مراکز عرضه و نگهداری فرآورده‌های خام دامی صورت گرفت که در این زمینه یکهزار و ۴۱۸ مورد تخلف بهداشتی مشاهده که ۸۳۱ مورد نمونه برداری صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: در این زمینه ۷۹ تن فرآورده خامی و دامی غیربهداشتی معدوم شد.

آغاز رزمایش جهادی دامپزشکی یزد با حضور ۴۰ اکیپ

وی با اشاره به برگزاری نخستین رزمایش جهادی دامپزشکی استان گفت: این رزمایش در راستای قرارگاه محرومیت زدایی سازمان دامپزشکی با هدف پایداری جمعیت دام عشایر ، انجام رسالت تامین امنیت غذایی به ویژه در زمینه گوشت قرمز، افزایش بهره‌وری در تولیدات دامی عشایر و روستاییان و کنترل بیماری های جمعیت دام و طیور به مدت سه روز ( ۲ تا چهارم اسفندماه ) با حضور معاون وزیر و رییس سازمان دامپزشکی کشور برگزار می شود.

فاتحی نیا با بیان اینکه رزمایش یاد شده در شهرستانهای ابرکوه، خاتم و مروست برگزار می شود افزود: همچنین رزمایش ۱۰۰ هزار واکسیناسیون طی این ۲ روز در این شهرستان ها انجام می شود.

وی واکسیناسیون دام و طیور بومی ، سم‌پاشی محل دام، مبارزه با بیماری‌ها، ویزیت و درمان دام ، آموزش های ترویجی و ذبح شرعی توسط روحانیون را از برنامه‌های رزمایش اعلام کرد که به صورت رایگان انجام می شود.

فاتحی نیا با بیان اینکه در این رزمایش ۴۰ اکیپ عملیاتی متشکل از ۱۲۰ نفر متخصص دامپزشکی به شهرستانهای یاد شده اعزام می شوند گفت: در این رزمایش نیروهای بسیجی همکار در بخشهای مختلف، جهادکشاورزی، امور عشایر و بخش خصوصی مشارکت دارند.

واکسینیه دام علیه بیماریها با هدف کنترل و پیشگیری

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره اقدامات این اداره کل در سالجاری اظهار کرد: تب برفکی یکی از بیماریهای دامی شایع است که در صورت ابتلای جمعیت دامی باعث بروز خسارتهای اقتصادی زیادی به این بخش می شود که در سال جاری ۸۸ هزار و ۶۴۸ راس دام سنگین و ۵۲۱ هزار و ۲۶۲ راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شدند.

وی اظهار کرد: در نظر داریم ۱۷۸ هزار و ۷۳۸ راس دام سبک دیگر تا پایان سالجاری علیه این بیماری واکسینیه کنیم.

این مسوول ، واکسینه ۲۸۳ هزار راس گوسفند و ۱۴۸ هزار راس بز استان علیه بیماری آبله ، ۶۳۵ هزار و ۶۹۴ راس دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ، ۱۸ هزار و ۷۷۲ راس گاو و ۳۳ هزار و ۵۷۳ راس گوساله علیه تب مالت را از دیگر اقدامات این اداره کل در سالجاری بیان کرد.

فاتحی‌نیا به واکسینیه هفت هزار و ۳۶۲ قلاده سگ صاحب‌دار علیه هاری و یک میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه طیور بومی علیه نیوکاسل هم اشاره کرد و گفت: همچنین ۲۴۹ هزار راس گوسفند و بره، ۱۰۷ هزار راس بز و بزغاله، ۹ هزار و ۱۵ راس گاو و گوساله، ۵۱ راس گاومیش و ۲ هزار و ۵۷ نفر شتر در ۹ کشتارگاه‌های سنتی و صنعتی استان ذبح شد که در این زمینه افزون بر ۱۶ هزار تن گوشت قرمز تولید شد .

نشانه‌گذاری یکسان بر لاشه‌های دام در کشتارگاه‌ها

وی افزود: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار استان یزد و مصوبه کمیته ساماندهی امور کشتارگاه‌های استان مقرر شد تا پایان اسفندماه سال جاری نسبت به طراحی و نصب و لیبل گذاری (نشانه گذاری ) جدید در لاشه‌ها از سوی کشتارگاه‌ها اقدام شود، برهمین اساس این برچسب ها حاوی اطلاعات بهداشتی هر لاشه است که علاوه بر تاریخ کشتار و زمان انقضا و همچنین جنسیت هر لاشه را نیز مشخص می کند.

فاتحی نیا ادامه داد: لاشه های استحصالی با جنسیت نر با رنگ آبی و جنسیت ماده با رنگ زرد مشخص شده است که این طرح در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ارتقای سطح کیفی گوشت قرمز انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *