سرم‌سازی رازی مشهد در تولید واکسن دام و طیور سرآمد در کشور است

اخبار داخلی اخبار علمی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

استاندار خراسان رضوی گفت: مرکز سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق کشور در مشهد، اکنون به لحاظ تولید انواع واکسن دام و طیور در سطح کشور سرآمد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یعقوبعلی نظری روز یکشنبه در حاشیه بازدید از موسسه رازی شعبه شمال شرق کشور در شهر مشهد با اشاره به لزوم رفع مشکلات راه اندازی مرکز آزمایشگاهی این موسسه گفت: این مرکز آزمایشگاهی از سال ۱۳۷۸ در دست ساخت است ولی متاسفانه هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این آزمایشگاه در امنیت مرتبط با مسائل دام طیور و صنایع وابسته، به کارکرد و فعالیت آن بسیار نیازمند هستیم.

تامین ۱۰۰ درصدی برخی از نیازهای واکسن دام و طیور کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت: موسسه سرم سازی رازی مشهد از طرح های راهبردی در حوزه تحقیقات کشاورزی و با هدف تهیه و تولید انواع واکسن دام و طیور است که برخی از نیازهای کشور در این خصوص را به صورت ۱۰۰ درصد تامین می‌کند.

غلامرضا قنبری افزود: تولید واکسن های جدید در سرم سازی رازی برای رفع نیازهای کشور در موضوع بهداشت دام و طیور و انسان در دست اقدام است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به استقرار موسسه سرم سازی رازی مشهد در مرکز شهر و همچنین الزامات زیست محیطی و بهداشتی و از سوی دیگر قدیمی بودن ساختمان آن، مجموعه ۱۰ هکتاری در نزدیکی منطقه گلبهار در دست ساخت و تجهیز است که با انتقال این مرکز به مکان جدید برای افزایش تولید و سپس صادرات اقدام خواهد شد.

موسسه سرم سازی رازی در سال ۱۳۲۸ به دنبال شیوع بیماری طاعون گاوی در کشور افغانستان و با توجه به مرز مشترک زیاد با این کشور و نیاز به احداث مرکزی در شمال کشور برای تشخیص، درمان و پیشگیری از وقوع بیماری های دام و طیور در مشهد تاسیس شد.

این موسسه در حال حاضر به عنوان یکی از مراکز تولید واکسن های دام و طیور در کشور حجم زیادی از فرآورده های بیولوژیک را تولید و علاوه بر نیاز استان بخشی از نیازهای استان های همجوار را نیز طبق درخواست سازمان دامپزشکی برطرف می کند.

طرح انتقال این موسسه از داخل شهر مشهد به خارج از شهر از چند سال گذشته آغاز شده است، ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *