تعداد کانون‌ بیماری‌های دامی در خراسان‌شمالی ۸۰ درصد کاهش یافت

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: انجام واکسیناسیون و سایر اقدامات پیشگیرانه موجب شد تا نیمه نخست امسال کانون بیماری های مهم دامی در استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۰ درصد کاهش یابد.

حمید رمضانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت؛ انجام واکسیناسیون و سایر اقدامات پیشگیرانه در کانون های بیماری دامی استان تشدید شد و تعداد این کانون ها در استان از ۹۵ به ۲۲ کانون کاهش یافت.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: شاربون، آبله، اکتیمای واگیردار، تب برفکی، طاعون نشخوار کنندگان کوچک و هاری از جمله بیماری هایی هستند که در این کانون ها کنترل شده است.

وی ادامه داد: امسال بیش از یک میلیون و ۷۰۶ هزار نوبت واکسیناسیون دام بر علیه بیماری های مشترک و بیش از چهار میلیون و۹۶۳ هزار نوبت بر علیه بیماری های اختصاصی دام در این استان انجام شد.

رمضانی در بخش دیگر سخنان خود درباره نگرانی ها از وجود هورمون و آنتی بیوتیک در برخی از محصولات تولیدی بخش دام گفت: طرح پایش و و رصد از فرآورده های دامی هر سه ماه بر روی محصولات تولیدی از جمله عسل، شیر، تولیدات بخش آبزیان، گوشت مرغ و گوشت قرمز  انجام می شود و خوشبختانه نتایج آزمایش ها در این باره منفی بوده و نگرانی در زمینه افزودنی دارو و سموم که ممکن است برای سلامتی تهدید باشد، وجود ندارد.

وی صیانت از جمعیت و سرمایه های دامی را از رسالت های دامپزشکی عنوان کرد و افزود: کشتار دام مولد از نگرانی های استان در شرایط خشکسالی و گرانی نهاده است که با وجود خشکسالی این رویه مدیریت شده است و بر اساس آمار کشتار دام ماده از میزان پارسال افزایش نیافته است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی درباره خدمات دامپزشکی به تولیدکنندگان بخش طیور و آبزیان نیز خاطرنشان کرد: رویکرد ما رونق تولید و اقتصاد در روستا است و در این باره پارسال با مشارکت بخش خصوصی ۶۰۰ هزار قطعه طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل به صورت رایگان واکسینه شدند.

وی درباره خدمات قرنطینه ای در سردخانه تحت نظر گمرک در استان بیان کرد: این امکان در استان ایجاد شد که با راه اندازی این سردخانه اکنون خراسان شمالی مبدا ترخیص کالا باشد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی ادامه داد: هشت هزار تن مرغ منجمد در نیمه نخست سالجاری از طریق گمرک استان ترخیص و حدود ۱۶۰ تن مکمل دامی وارد شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: همچنین در نیمه نخست امسال ۳۰ هزار فقره گواهی بهداشتی حمل برای جابه جایی دام و فرآورده های خام دامی به خارج استان صادر شد.

خراسان شمالی به لحاظ جمعیت دام سبک، جزو ۱۰ استان نخست کشور است.

در خراسان شمالی بیش از ۲ میلیون راس دام سبک شامل یک میلیون و ۷۲۳ هزار راس گوسفند، حدود ۳۱۳ هزار راس بز و ۸۱ هزار و ۸۸۰ راس گاو و گوساله، ۲ هزار ۳۵۰ نفر شتر و در مجموع ۸۴ هزار و ۲۳۰ راس دام سنگین و در مجموع حدود سه میلیون واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *