کمبود سرمایه در گردش؛ مشکل پیش‌روی مرغداری‌های چهارمحال و بختیاری

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

تولید سالانه پنج هزار و ۲۰۰ تُن تخم‌مرغ در چهارمحال و بختیاری تنها یک سوم تقاضای استان را تامین می‌کند، در حالی که شرایط آب و هوایی و کیفیت آب اُستان زمینه تولید تخم‌مرغ مرغوب را فراهم کرده است و حمایت از تولیدکنندگان و تامین نقدینگی آن‌ها می‌تواند استان را در تولید تخم‌مرغ خودکفا کند.

به گزارش ایرنا، این روزها در همه منابع معتبر علمی به اهمیت تغذیه و ارزش غذایی تخم مرغ اشاره شده است و در برخی کشورها مصرف روزانه ۲ عدد تخم مرغ به همه افراد سالم جامعه توصیه می‌شود و سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشورمان ۱۶۰ عدد در سال اعلام می‌شود.

برآورد دقیقی از سرانه مصرف تخم‌مرغ در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد اما تخمین‌ها نشان می‌دهد سرانه مصرف استان در حدود متوسط کشوری و حدود ۱۶۰ عدد در سال است.

کارشناسان تغذیه معتقدند؛ تخم مرغ بهترین منبع تامین پروتئین است و پروتئین موجود در این محصول ارزش کیفی و بیولوژیکی بالایی دارد. قیمت به صرفه این محصول در مقایسه با سایر منابع پروتئینی که امکان دسترسی همگان به این ماده غذایی را فراهم کرده است، اهمیت توجه به این محصول راهبردی(استراتژیک) در استان را نشان می‌دهد.

به دلیل اهمیت و ارزش غذایی تخم‌مرغ، در مهر ماه هر سال، یک روز به عنوان “روز جهانی تخم مرغ” نامگذاری می شود و شعار امسال این روز ” زندگی سالم با مصرف تخم مرغ” است و از این رو  ایرنا شهرکرد در خصوص تولید تخم مرغ گزارشی تهیه کرده است.

تنها یک سوم تخم‌مرغ مصرفی‌چهارمحال و بختیاری در استان تولید می‌شود

مدیر بخش طیور جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در این پیوند به ایرنا گفت: این استان همواره یک استان واردکننده تخم مرغ است و تنها یک سوم تخم مرغ مصرفی مردم در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود که مابقی از اصفهان که رتبه نخست تولید تخم مرغ کشور را دارد، وارد استان می‌شود.

حسن رحمانی در گفت و گو با ایرنا افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان تخم مرغ استان مشکلی در زمینه تولید ندارند و تنها در ابتدای تابستان امسال برخی مرغداری‌های چهارمحال و بختیاری مجبور به کاهش قیمت شدند، که در حال حاضر این مشکل مرتفع شده است.

رحمانی تصریح کرد: میزان تولید تخم‌مرغ چهارمحال و بختیاری در سال گذشته در مجموع تولید تخم مرغ‌های سنتی و صنعتی حدود پنج هزار و ۲۰۰ تن بود که پیش‌بینی می‌شود، امسال نیز به همین میزان تخم مرغ تولید شود.

مدیر بخش طیور جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: خوشبختانه اختلاف قیمت زیادی بین قیمت تخم‌مرغ تولیدی استان با بیشتر مناطق کشور وجود ندارد و تخم‌مرغ‌های استان به علت بیشتر بودن میزان مصرف به طور کامل در استان مصرف می شود ولی مرغ گوشتی چهارمحال و بختیاری به دلیل قیمت کمتر ،به سایر استان‌ها ارسال می‌شود که در برخی موارد موجب کمبود در عرضه استان ‌می‌شود.

کمبود نقدینگی مشکل اصلی مرغداری‌های چهارمحال و بختیاری است

رییس تعاونی تولیدکنندگان تخم مرغ چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایرنا افزود: نهاده‌ها و خوراک مرغداری‌ها نسبت به سال گذشته رشد قیمت داشته است و ضرورت دارد نظام بانکی، سرمایه در گردش موردنیاز مرغداران و تولیدکنندگان تخم‌مرغ استان را تامین کند.

علی اسدی افزود: سال گذشته قیمت ذرت برای مصرف در مرغداری‌ها کیلویی یک هزار و ۹۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان بود و امسال این قیمت به کیلویی ۱۸ هزار و ۳۰۰ رسیده است و علاوه بر افزایش قیمت، هزینه حمل از بنادر جنوبی به چهارمحال و بختیاری که سال گذشته ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: پارسال قیمت سویا، کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تا سه هزار تومان بود که امسال حداقل قیمت سویا برای مرغداری‌ها ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است که رشد چشمگیری را نشان می دهد.

اسدی اضافه کرد: با اجرای اصلاح نظام یارانه‌ای، اکنون بخش تولید در مرحله گذر قیمتی است و دولت، تولیدکننده و مردم باید دست‌به‌دست هم بدهند تا کشور از این مرحله با موفقیت عبور کند و در صورت حمایت دولت، حذف ارز ترجیحی می‌تواند باعث ایجاد رقابت و افزایش کیفیت شود.

این فعال تولیدی بخش طیور استان افزود: با اعتمادی که تولیدکنندگان تخم‌مرغ به دولت و وزارت جهادکشاورزی دارند معتقد هستند که دولت تولیدکننده را رها نخواهند کرد و استمرار تولید ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: تولید تخم مرغ از مرغ تخم‌گذار دارای طول دوره ۱۸ ماهه است و بعد از سپری شدن این زمان به‌طور مجدد گله‌های جدید تولید می‌شود و کل زمان نگهداری مرغ ممکن است به حدود ۲۰ تا ۲۱ ماه نیز برسد و از این رو مرغداران در حفظ گله‌ها اصرار دارند و هیچ مرغداری با نوسان قیمتی گله‌هایش را حذف نمی‌کند.

وی یادآور شد: دولت می‌تواند در زمان‌های کاهش تقاضا به ویژه در فصل‌های گرم سال، خرید تضمینی تخم‌مرغ را انجام دهد تا واحدهای تولیدی با خسارت جدی روبه‌رو نشوند.

رییس تعاونی تولیدکنندگان تخم مرغ چهارمحال و بختیاری گفت: قیمت تمام شده تخم مرغ با حاشیه سود ۱۰ درصدی در حال حاضر کیلویی ۴۰ هزار تومان است و با قیمت فعلی هزینه تولید و درآمد فروش سَر به سَر می‌شود.

وی تصریح کرد: تخم مرغ تولیدی استان عطر، طعم و بوی متفاوتی دارد و از تخم مرغ‌های سایر استان‌ها مرغوب تر است و هوای خنک و سرد و آب مورد استفاده در مرغداری ها نقش مهمی در کیفیت تخم مرغ تولیدی دارد.

مرغدار شهرکردی گفت: افزایش بهره‌وری باید مورد توجه مرغداری‌ها قرار بگیرد و لازم است که جهادکشاورزی با اعطای کمک‌های دولتی و برقراری ارتباط مرغداران با نظام بانکی به تجهیز و نوسازی و جوان‌سازی صنعت مرغداری چهارمحال و بختیاری کمک کند و مرغداری‌های غیر فعال استان را به چرخه تولید بازگرداند.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر چهار مرغداری صنعتی فعال در شهرستان شهرکرد و یک مرغداری فعال در شهرستان لردگان مشغول به فعالیت هستند که با دو سوم ظرفیت مشغول به تولید تخم مرغ هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *