برنامه تولید یک میلیون تن علوفه کم آب بر در قزوین کلید خورد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیر پیشران تولید و خودکفایی دانش بنیان علوفه دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: برنامه تولید یک میلیون تن علوفه‌ از طریق جایگزینی کشت گیاهان علوفه ای کم آب‌بر با پرآب‌بر شامل یونجه و سیلاژ ذرت در این استان کلید خورد.

مهدی افتخاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این برنامه در سال زراعی جدید با کشت گیاهان علوفه ای کم آب بر شامل چغندر علوفه ای، سورگوم، قصیل، خلر و ماشک اجرایی می شود، افزود: نیاز دام‌های این استان به خوراک اقلام علوفه‌ای و غیرعلوفه‌ای در حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن برآورد شده است.

وی با بیان اینکه قزوین از قطب های تولید محصولات دامی در کشور به شمار می رود و با برنامه ریزی های انجام شده بخش زیادی از خوراک دام مورد نیاز واحدهای دامی در داخل استان تولید می شود،اضافه کرد: با توجه به سیاست های سازمان جهاد کشاورزی در توسعه و ترویج علوفه های کم آب بر، با تشکیل نشست‌های متعدد کارشناسی ظرفیت مصرف این اقلام در استان شناسایی شد.

افتخاری با تاکید بر لزوم حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان و ضرورت کاهش مصرف آب در این بخش به منظور پایداری فعالیت های کشاورزی، اظهار داشت: بهبود بهره وری در واحدهای دامی و امکان سنجی استفاده از روش های به روز و دانش بنیان در راستای تهیه و فرآوری خوراک دام از مهم ترین اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به شمار می رود.

به گفته این مدیر پیشران، با توجه به حذف سیاست ارز ترجیحی استفاده از بقایای زراعی و تولیدات جانبی صنایع غذایی به عنوان یک برنامه بهره وری مهم با جدیت در استان قزوین دنبال می‌شود.

مدیر پیشران تولید و خودکفایی دانش بنیان علوفه دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت های موجود در منابع آب و خاک، برنامه ایجاد تنوع در محصولات علوفه ای با محوریت توسعه کشت گیاهان علوفه ای کم آب بر به عنوان یک برنامه بالادستی در اولویت قرار دارد.

استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *