بیش از ۵۶ تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در گیلان معدوم شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: سال گذشته بیش از ۵۶ تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف از جمله گوشت مرغ، گوساله، گوسفند، بُز، ماهی و تخم مرغ در این استان معدوم شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر هادی بابایی روز یکشنبه در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه گیلان در رشت با تشریح وظایف دامپزشکی در بخش‌های مختلف اعم از کنترل و نظارت بهداشتی مستمر بر فرآورده‌های خام دامی اظهار کرد: فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی در استان با رویکرد بهداشتی و اقتصادی و با تاکید بر افزایش بهداشت جمعیت دامی و امنیت زیستی و غذایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گیلان در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی اضافه کرد: صنایع بالادستی طیور در استان، مزارع پرورش ماهیان گرمآبی؛ زینتی، پرورش کرم ابریشم و نیز زنبور عسل از جمله این ظرفیت‌هاست.

بابایی در ادامه با بیان اینکه گیلان با بیش از ۴۰۰ هزار راس دام سنگین از نژاد بومی رتبه اول تا دوم را در سطح کشور دارد، خاطر نشان کرد: ۸۰۰ هزار راس دام سبک نیز در استان وجود دارد که در مجموع پرورش ۹۹ درصد از جمعیت دامی به روش سنتی شامل چرای آزاد و در مزارع بعد از کشت صورت می‌گیرد.

وی اقدامات کنترلی، پیشگیرانه و مبارزه با بیماری‌های دامی را از جمله اهداف این سازمان عنوان کرد و ادامه داد: واکسیناسیون و مایه‌کوبی دام ها یکی از اقدمات پیشگیری برای مبارزه و کنترل بیماری‌هاست که پارسال بیش از ۸۰۰ هزار نوبت دامهای سنگین و افزون بر سه میلیون و ۱۶۰ هزار راس دام سبک علیه بیماری‌هایی از جمله تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله، شاربن، بروسلوز و هاری مایه‌کوبی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان در ادامه با تشریح بخش دیگری از اقدمات این اداره کل در اجرای طرح‌های کشوری خاطر نشان کرد: در اجرای طرح واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک هم بیش از ۷۰۰ هزار راس دام در گیلان تحت پوشش قرار گرفت.

وی با اشاره به تب کریمه کنگو به عنوان بیماری واگیردار و مشترک بین انسان و حیوان اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین و ۷۶۰ هزار مترمربع جایگاه نگهداری دام علیه این بیماری سمپاشی شد.

بابایی با بیان اینکه پایش و مراقبت بیماری‌های طیور، زنبور عسل، کرم ابریشم و آبریان هر ساله بر اساس سیاست‌های ابلاغی سازمان دامپزشکی انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: مایه‌کوبی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل یکی دیگر از برنامه‌های دامپزشکی است که سال گذشته بیش از سه میلیون و ۸۰۰ قطعه طیور بومی علیه این بیماری واکسیناسینه شدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در نشست خبری، واردات و صادرات محموله‌های دامی را از دیگر از وظایف دامپزشکی در حوزه امنیت زیستی و غذایی عنوان کرد و افزود: سال گذشته برای محموله‌های صادراتی از جمله آبزیان زینتی، آلایش خوراکی دام، غیرخوراکی دام، آلایش مرغ، تخم‌مرغ، نطفه‌دار گوشتی، جوجه یک روزه بوقلمون، ماهی خوراکی تازه، منجمد و محصولات لبنی به مقاصد کشورهای مختلف گواهینامه صادر شده‌است.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان بیان کرد: برای این محموله‌های دامی به منظور صادرات به کشورهای مختلف از جمله عراق، پاکستان، هُنگ کُنگ، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، کانادا، قطر، امارات، سنگاپور، فرانسه، مالزی، هلند، قرقیزستان، روسیه و عمان گواهینامه صادر شده‌است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دامپزشکی گیلان در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: کنترل و نظارت بهداشتی بر زنجیره تامین و تولید گوشت در ایام نوروز با همکاری‌های بین بخشی و دستگاه‌هایی از جمله استانداری، جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی ۲ چندان شد ضمن اینکه تشدید نظارت‌ها تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

بابایی خاطر نشان کرد: در این تشدید نظارت‌ها، اکیپ‌های ویژه از هشت صبح تا ۲۰ هر روز بر مراکز فرآورده‌های خام دامی، خودروهای فرآورده‌های خام دامی، کشتارگاه ها، سردخانه ها و کارگاه‌های بسته‌بندی نظارت می‌کنند که از ۱۳ اسفندماه گذشته تا ۲۰ فروردین ماه جاری هفت هزار و ۱۵۰ مورد بازدید از این مکان‌ها صورت گرفت.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه محرومیت در ۳۱ استان و ۳۲ اداره دامپزشکی در سراسر کشور عنوان کرد: بر این اساس فعالیت‌ها و اردوهای جهادی هر هفته و هر ماه در سطح استان انجام می‌گیرد که در آن از مشارکت و ظرفیت بسیج سازندگی، جهاد کشاورزی و امور عشایری در فعالیت های مختلف اعم از واکسیناسیون، ویزیت رایگان دام، برنامه های آموزشی و پژوهشی و عملیات سم پاشی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *