آیا مرغی که مصرف می‌کنیم استاندارد است؟

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور خبر های عمومی

این روزها مصرف مرغ جزء لاینفک رژیم غذایی است و مقرون به‌صرفه بودنش در میان سایر اقلام گوشتی، سبب تثبیت آن در سبد خانوار شده است؛ اما همواره موضوع سلامت و کیفیت این محصول پرمصرف مطرح بوده و دغدغه‌های خریداران دراین‌باره انکارناپذیر است. در این خصوص معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به تشریح ویژگی‌های مرغ تولیدی سالم در بازار پرداخته و معتقد است همچنان نگاه سنتی برای خرید مرغ وجود دارد.

به گزارش ایسنا، روزانه حدود ۱۰۰۰ تن مرغ در مازندران کشتار می‌شود که بخشی از آن به بازارهای داخل استان و بخشی به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود، همچنین روزانه بیش از ۴۰۰ تن مرغ آماده طبخ و زنده از مازندران به تهران ارسال شده و این استان گوشت مرغ ۱۲ استان کشور را تامین می‌کند. مازندران سالانه با تولید بیش از ۲۸۰ هزارتن گوشت سفید مرغ، سهم ۱۱ درصدی تولید گوشت مرغ و رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

گفتنی است بیش از ۳۰ درصد جوجه یک‌روزه کشور در مازندران تولید و به کل کشور ارسال می‌شود که رقمی بیش از ۶۶۵ میلیون قطعه است. جوجه‌های یکروزه تولیدی علاوه بر متقاضیان استان به استان‌های گیلان، سمنان، گلستان، تهران، همدان، قزوین، فارس و اصفهان صادر می‌شود و بخشی از این تولیدات، بازار گوشت سفید پایتخت را تامین می‌کند.

مازندران با داشتن تمامی حلقه‌های فعال این صنعت اعم از تنها مرکز لاین ایران که زنجیره کامل صنعت طیور را در کشور و منطقه خاورمیانه در اختیار دارد، همچنین ۶ واحد مرغ اجداد، ۲۰۵ واحد مرغ مادر گوشتی، ۲۲۰۰ واحد مرغ گوشتی، ۲۹ واحد مرغ تخم‌گذار، ۳۹ واحد کارخانه جوجه‌کشی، ۴۴ کارخانه فعال تولید خوراک و ۱۸ کشتارگاه صنعتی طیور، یکی از استان‌های مهم و تاثیرگذار در این عرصه بوده و پیشانی صنعت طیور کشور محسوب می‌شود.

در این راستا بحث کیفیت و سلامت محصول تولیدی همواره از سوی مسئولان و کارشناسان حوزه طیور در استان مازندران مورد تاکید بوده و تمام تلاش‌ها در این زمینه معطوف شده است. در عین حال رعایت استانداردهای جهانی تولید گوشت مرغ نکات متعددی دارد که معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص توضیحاتی ارائه کرده است.

حسین دماوندی‌نژاد، در جمع خبرنگاران درباره پرورش، کشتار و بسته بندی مرغ استاندارد(مرغ سایز)، می‌گوید: در حال حاضر ۸۰ درصد مرغ‌های زنده تولیدی کشور بالای ۲.۵ کیلوگرم وزن دارند و این در حالی است که با این افزایش وزن، ارزش غذایی مرغ نیز کاهش می‌یابد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه نمودار رشد جوجه از یک تا ۴۲ روز به صورت صعودی بوده و پس از آن تقریباً حالت افقی دارد، اظهار کرد: بر این اساس لازمه پرورش مرغ پس از ۴۲ روزگی، استفاده از واکسن‌ها و داروهای بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه با بالارفتن سِن مرغ زیان‌هایی از جمله پایین آمدن کیفیت لاشه، بالارفتن چربی محوطه بطنی، کاهش راندمان و افزایش ضریب تبدیل غذایی حتمی است، خاطرنشان کرد: اگر زمان پرورش مرغ را کمتر از ۴۲ روز باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک و هزینه‌های پرورش به حداقل می‌رسد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تشریح رویکرد مرغداری‌ها در این وضعیت،گفت: مرغداران به جای ۳۵ تا ۴۰ روز پرورش مرغ که وزن مرغ زنده به حدود ۲ کیلوگرم می‌رسد، تعداد روزهای پرورش  را به ۵۰ تا ۶۰ روز افزایش می‌دهند که در نتیجه وزن مرغ به بیش از ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول،تصریح کرد: متاسفانه در کشور نسبت به اندازه و وزن مرغ نگاه سنتی وجود دارد و مردم مرغ با وزن بیش از ۲ کیلوگرم را می‌پسندند، این در حالی است که وزن مناسب مرغ بر اساس استانداردهای جهانی بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم است.

دماوندی‌نژاد، کاهش سن کشتار و افزایش کیفیت گوشت مرغ را از عوامل موثر در بازار صادراتی محصول عنوان و تاکید کرد: هم اکنون در ایران، تولید گوشت مرغ، مازاد بر مصرف بوده و صادرات بسیار ضعیف است ضمن اینکه تنها کشورهای عراق و افغانستان بازار صادرات این محصول هستند که مقتضی است ضمن ساماندهی وضعیت تولید، نسبت به افزایش کیفیت و جذب بازارهای بیشتر اقدام کرد چراکه تولید مرغ استاندارد در تضمین امنیت غذایی جامعه، افزایش کیفی و کمی گوشت مرغ و همچنین زمینه‌سازی برای صادرات آن اثرگذار است.

وی با ابراز تاسف از اینکه بیشتر مصرف‌کنندگان به خرید مرغ‌های با وزن بیشتر از ۲ کیلوگرم تمایل دارند، گفت: باید به وسیله اطلاع ‌رسانی، فرهنگ ‌سازی عمومی و ارائه آموزش‌های بهینه، افراد جامعه را نسبت به مضرات مصرف مرغ غیراستاندارد آگاه کرد تا مصرف‌کنندگان به خرید مرغ‌های با سایز استاندارد ترغیب شوند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی همچنین در خصوص شرایط ظاهری و بهداشتی گوشت مرغ تازه (بسته بندی)، اظهار کرد: پوست لاشه مرغ باید به‌طور یکنواخت روی بدن کشیده شده و ماهیچه‌ها در زیر پوست، برجسته و محکم باشند. در یک لاشه مرغ سالم، پوست یکسره زرد کهربایی، صاف و بدون پارگی، چسبیدگی ضایعات زخمی و بدون هرگونه تورم، خون‌مردگی، تغییر رنگ و یا خراش و یا فضولات است. همچنین پَرکنی باید به‌طور کامل صورت گرفته باشد و مرغ کاملاً تمیز و عاری از پر، ذرات خارجی و هر گونه آلودگی باشد.

دماوندنژاد اضافه کرد: فولیکول‌های  قسمت انتهایی پَر که در داخل پوست قرار می‌گیرد، نباید درشت و یا قرمز بوده و لاشه باید بدون ته روده و تخمدان و مقعد باشد؛ محتویات شکمی نیز باید به‌طور کامل تخلیه شده و محوطه شکمی عاری از پیش‌معده، ته روده، دل، جگر و هر عضو داخلی باشد.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه بوی غیر طبیعی مانند بوی ترشیدگی یا تعفن نباید از مرغ فروشگاهی گرم به مشام برسد و استشمام بوی بد دلیل بر کهنگی و فساد گوشت مرغ است، گفت: پای مرغ بایستی از محل مفصل جدا شود و برش پای مرغ نباید از پایین مفصل پا صورت پذیرد، همچنین استخوان سینه باید مستقیم باشد و انتهای آن تقریبا حالت غضروفی خود را حفظ کرده باشد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اذعان به اینکه لاشه مرغ‌ها باید فاقد شکستگی، ضرب خوردگی، فاقد آثار خون مردگی در پوست و زیرپوست و بیرون زدگی استخوان‌ها باشد، تصریح کرد: مرغ‌های کم‌وزن ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم نیز به دلیل اختلال در رشد بر اثر عوامل بازدارنده رشد و ساختمان عضلانی نارس قابل مصرف نیستند، بهترین وزن گوشت مرغ معمولی ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم است.

دماوندی‌نژاد درباره مرغ بسته بندی شده و منجمد نیز اظهار کرد: در این محصول تمامی مشخصات اعم از تاریخ تولید و انقضا و محل کشتار باید بر روی آن درج شده چراکه توسط بازرسین بهداشتی و خریداران قابل توجه و پیگیری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *