احشام سرگردان معضل ترافیکی فراگیر در محورهای ارتباطی غرب مازندران

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های عمومی

مشاهده ترافیک از دور سبب شد تا جفت راهنمای خودرو را روشن کنم، نزدیک نزدیک تر شدم، حس خبرنگاری ام گل کرد، خودرو را در ۵۰ متری محل حادثه پارک کردم البته آنچه فکر می کردم نبود، تصادف بود اما از جنس دیگری.

به گزارش ایرنا، هدفم این بود خودم از ماجرای تصادف با خبر شوم ، البته قبل از رسیدنم از محل حادثه برخی ها می گفتند حیف خودروی لکسوس نبود که خسارت دید؟ چه کسی پاسخگوست تا خسارتش را بگیرد، دیگری می گفت خوش به حالش حداقل انسان نبود، خدا به راننده رحم کرد، فرد دیگری هم به مزاح گفت آقا خسارت این خودرو در این زمانه کمتر از جان یک انسان نیست.

محل تصادف برای همه گردشگران و مسافرانی که به منطقه غرب مازندران سفر می کنند آشناست، کنارگذر چالوس – تنکابن محدوده هتل پارسیان خزر چالوس، برخورد خودروی لکسوس با یک راس گاو سبب شد تا علاوه بر خسارت کلان به خودرو و کشته شدن حیوان، ترافیک سنگینی در این محور ایجاد شود که در نوع خودش نیز خسارتی تحمیل می کند.

در زمان حاضر در حاشیه محورهای ارتباطی اصلی بین شهری نور تا نوشهر و چالوس تا رامسر واقع در غرب مازندران شماری از احشام اعم از گاو و گوسفند و اسب حضور دارند که زیبنده مناظر گردشگری این منطقه نیست.

سوال اینجاست، چرا معضل رها شدن احشام در محورهای ارتباطی غرب مازندران پس سالها برطرف نشده است؟ چه نهادی متولی جمع آوری این احشام هستند؟ آیا رواست در این محورهای گردشگرپذیر با حضور دام های سرگردان اینگونه چهره مناظر خدشه دار شود؟

برخورد هر دام با هر خودرویی در هر کجای کشورمان در واقع خسارت مالی نه تنها به فرد بلکه بر اقتصاد ملی وارد می شود که بر اساس گزارش های نهادهای رسمی سالانه صدها تصادف خودرو با احشام در این محورهای ارتباطی استان ها گزارش که حتی برخی از آن به مرگ انسانی نیز ختم می شود.

بر مسوولان امر در استان ها و شهرستان های بین راهی بویژه در استان مازندران فرض اداری است تا به این موضوع مهم توجه ویژه داشته باشند و یا حداقل تدابیری اتخاذ کنند تا دیگر شاهد وقوع اینگونه تصادفات نباشیم.

در زمان حاضر پرسه زدن احشام رها شده نظیر گاو و گوساله در جاده های پرتردد مناطق گردشگرپذیر غرب مازندران و در پی آن وقوع سوانح رانندگی جزو مهم ترین چالش هایی است که حتی مسوولان امر را نگران کرده است.

هم اکنون بنا به اعلام گزارش های رسمی در برخی از نقاط جاده ای مناطق گردشگرپذیر غرب مازندران از جمله محور کناره چالوس – تنکابن، نوشهر – رویان و گذرگاه بخش کوهستانی کجور نوشهر به علت تردد احشام سرگردان مانند گاو و گوساله سوانح رانندگی در این مسیرها رخ داده است.

شهرستان های غرب مازندران به علت همسایگی با دریای خزر، کوه، جاذبه طبیعی و گردشگری فراوان و همچنین محصور شدن در جنگل های هفت هزار ساله سرسبز هیرکانی از دیرباز تاکنون در تمامی فصول سال خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی بوده است

برابر آمار در نیمه دوم سال روزانه به طور میانگین تعداد ۲۵ هزار دستگاه خودرو و در بهار و تابستان حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو از دیگر استان ها و پایتخت کشور از طریق جاده کرج – چالوس کندوان وارد شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران می شوند بنابراین با توجه به تردد چشمگیر خودروها و شلوغی جاده ها ضرورت دارد مسوولان امر با ارایه راهکارهای اساسی و اصولی نسبت به عبور احشام سرگردان در این جاده های پرتردد تدابیر ویژه بیندیشند.

مسوولان برای احشام سرگردان تدبیر کنند

علیرضا سالاریان راننده خطی محور نوشهر – نور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از حضور تعداد احشام در این محور انتقاد کرد و گفت : این احشام رهاشده بدون صاحب برای خودروهای عبوری این محور حادثه ساز هستند اگر راننده ای مطلع وضعیت این جاده نباشد به طور قطع دچار مشکل می شود.

وی اظهارداشت: این احشام حتی در فضای سبز وسط محور حضور دارند که بسیار خطرآفرین هستند و در گاهی مواقعی به دنبال همدیگر در وسط محور می دوند که مشکل را دوچندان می کند.

وی بر نظارت مستمر و جمع آوری شماری از گاو و اسب حاضر در این محور از سوی متولیان امر تاکید کرد.

مجتبی صالحانی از اهالی محور نور – سی سنگان هم از مسوولان امر خواست تا با اتخاذ تدبیر برای همیشه این مشکل را برطرف کنند.

این روستایی نوشهری خاطرنشان کرد : از سه دهه قبل تا امروز من خودم شاهد تصادف خودروها با دام در این محور تردد بودم که هم خسارت ملی و هم جانی به همراه داشته است.

وی با اشاره به گردشگری بودن مناطق غرب مازندران تصریح کرد : مدیریت مسوولان نهادهای این مناطق باید نسبت به دیگر مناطق غیر گردشگری باید دقیق تر و حساب شده تر باشد چرا که وقوع هرگونه تصادف به ویژه اینگونه تصادفات بر وجهه زیبای این منطقه می کاهد حال اگر این خودرو مسافر باشد مشکل دوچندان می شود.

تردد احشام تهدیدی برای خودروها و عابران

فرمانده پلیس راه کناره چالوس در این باره گفت : پرسه زدن دام های سرگردان مانند گاو و گوساله در جاده های کنارگذر غرب مازندران این معضل به عنوان یک عامل تهدید زا برای عابران سواره رو در این منطقه شده است.

سرهنگ امین افجه ای در نشست شورای ترافیک شهرستان چالوس افزود: بارها برای پیشگیری از این معضل در نشست های مختلف شورای ترافیک هم در نوشهر و هم در چالوس مطرح و از مسوولان امر خواسته شد به علت عبور وقت و بی وقت احشام در گذرگاه ها سبب وقوع چندین مورد سوانح رانندگی شد منتهی تاکنون تصمیم جدی برای این موضوع گرفته نشده است.

وی به تازگی وقوع یک مورد سوانح رانندگی در مقابل هتل پارسیان خزر شهرستان چالوس اشاره و خاطرنشان کرد : به علت برخورد یک خودروی لکسوس سواری به یک راس گاو در مسیر کنارگذر چالوس- تنکابن محدوده هتل پارسیان خزر متاسفانه آنچه کارشناسان در ارزیابی خسارت در صحنه وقوع سانحه رانندگی گزارش دادند مالک این خودرو حدود ۳۰۰ میلیون تومان خسارت دیده است.

بیش از ۱۳۰ کیلومتر حدفاصل چلندر نوشهر تا تنکابن زیرپوشش پلیس راه کناره شهرستان چالوس قرار دارد.

لزوم کدگذاری و پلاک کوبی احشام

فرمانده پلیس راه کناره چالوس گفت : در ماه های گذشته هم سوانح رانندگی بر اثر برخورد احشام در مناطقی مانند مزگا و چلندر شهرستان نوشهر گزارش شده و متاسفانه در این سوانح هم دام و هم خودرو دچار آسیب دیدگی شد در حالی صاحبان دام ها شناسایی نشدند.

سرهنگ افجه ای پلاک کوبی کردن دام ها راهی برای شناسایی صاحبان آن ها پیشنهاد کرد و افزود : هرچند برابر مواد ۲۰۹ و ۲۱۰ آیین راهنمایی و رانندگی تردد احشام در معابر عمومی ممنوع است و برابر قانون درصورت شناسایی احشام رها شده در جاده ها با آنان برخورد و حتی مرتکب جریمه هم می شوند منتهی پلاک کوبی و کد گذاری این احشام می تواند راهی برای شناسایی صاحبان آن ها باشد.

وی بیان داشت : اگر این اتفاق رخ دهد می توان صاحبان دام های رها شده در مسیر کنارگذر غرب مازندران حتی در شهرهای کلارآباد، سلمانشهر، عباس آباد، چلک و چلندر هم شناسایی کرد و با صاحبان آن ها برخورد نمود.

نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر با جمعیتی حدود یک میلیون نفر و برخورداری از بیش از هزار روستا و بیش از ۲۰ شهر جزو شهرستان های غربی مازندران محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *