آزادسازی ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع خراسان جنوبی تا پایان آذر

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع قرق شده استان به مدت ۸۰ روز برای تعلیف دام و بهره‌برداری مرتع‌داران آزاد شد.

علیرضا نصرآبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آزادسازی این مراتع از اوایل مهر آغاز شد و تا اواخر آذر ماه ادامه دارد.

وی افزود: این مراتع در سال‌های گذشته از محل اعتبارات دولتی و با مشارکت بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی، احیا و اصلاح شده است که ۳۰۰ هزار واحد دامی متعلق به ۶ هزار و ۲۵۰ خانوار مرتعدار و دامدار روستایی و عشایری، در ۱۱۰ منطقه از آنها بهره‌مند خواهند شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تاکید کرد: بهره‌برداران براساس پروانه‌های موقتی که برایشان صادر شده، زمان ورود به مرتع، بازه زمانی ماندگاری در آن، تعداد و نوع دام را رعایت کنند.

وی ارزش ریالی هر کیلوگرم علوفه مرتعی براساس نامه کتبی سازمان منابع طبیعی را هفت هزار و ۹۱۰ تومان معادل ۷۰ درصد قیمت جو اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود علوفه قابل برداشت از این مراتع به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن برسد که ارزش ریالی آن ۱۷۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

نصرآبادی حفاظت از منابع آب و خاک، اصلاح و احیای مراتع را یکی از اهداف اجرای این طرح برشمرد و گفت: بهبود وضعیت پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود عوامل زیست‌محیطی از دیگر اهداف است.

وی به وجود دام مازاد در مراتع آزاد شده استان اشاره کرد و افزود: معمولا برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد و اقدام به فروش دام مازاد و حذف آن از مراتع می‌کند از طرف دیگر دولت هم دام غیرمولد و مازاد را از دامدار خریداری می‌کند که در حال حاضر خرید دام غیرمولد در استان شروع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: هشت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع در این استان وجود دارد که هفت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کم‌تراکم و ضعیف است.

وی به اجرای طرح ممیزی مراتع در سطح استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۶۵۵ سامانه مرتعی با سطح بیش از ۹ میلیون و ۹۰ هزار هکتار با ۳۵ هزار و ۷۶۲ خانوار بهره‌بردار در خراسان جنوبی ممیزی و ۱۶ هزار و ۳۲۸ فقره پروانه چرا صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *