آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان؛ از علائم تا راهکارهای پیشگیری

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

سرپرست شبکه دامپزشکی درمیان با بیان اینکه بیماری ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور درمان ندارد، گفت: از شهروندان و روستائیان می‌خواهیم از خرید طیور از فروشندگان دوره گرد صرف نظر کنند.

جواد ذوالفقاری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کاهش دمای هوا شرایط را برای ماندگاری و انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان فراهم می‌کند.

وی افزود: یکی از راه‌های انتقال این بیماری، وجود پرندگان وحشی است که برای جلوگیری از انتشار بیماری از طریق پرندگان وحشی، منابع آبی و تالابی شهرستان به طور مستمر در راستای مقابله با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رصد می‌شوند.

ذوالفقاری ادامه داد: این پایش‌ها معمولا در نیمه دوم سال با آغاز مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به سد رزه شهرستان درمیان به عنوان بزرگترین سازه آبی استان با جدیت بیشتری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انتقال از طریق خرید و فروش مرغ از فروشندگان دوره گرد است، گفت: از شهروندان و روستائیان می‌خواهیم از خرید طیور از فروشندگان دوره گرد صرف نظر کنند.

مهم‌ترین علائم چیست؟

سرپرست شبکه دامپزشکی درمیان در مورد علائم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز گفت: سیاه شدن تاج و ریش، وجود علائم خونریزی روی قسمت‌های بدون پر بدن پرنده و تلفات بالا با سیر افزایشی از جمله علائم است.

ذوالفقاری بیان کرد: این بیماری در طیور درمان ندارد و در صورت بروز بیماری خسارت جبران ناپذیری به صنعت طیور شهرستان  که دومین قطب تولید کننده گوشت سفید استان وارد می شود؛ لذا از صاحبان واحدهای پرورش طیور درخواست می‌شود رعایت ضوابط بهداشتی را بیشتر از گذشته جدی بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه صاحبان واحدهای طیور باید نسبت به ضدعفونی واحدهای مرغداری اقدام کنند، گفت ضدعفونی کفش یا چکمه و تعویض لباس قبل از ورود به هر سالن مرغداری از نکات مهم برای پیشگیری از درگیری واحدهای مرغداری به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

سرپرست شبکه دامپزشکی درمیان یادآور شد: در ارزیابی‌های صورت گرفته از ابتدای سال تاکنون هیچ مورد مشکوک به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح شهرستان دیده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *