آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق مصرف گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود؟

اخبار داخلی اخبار علمی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: نمی توان احتمال انتقال آنتی بیوتیک‌ها از طریق مصرف گوشت آلوده به انسان را رد کرد.

شاهرخ یارویسی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بررسی دقیق احتمال انتقال آنتی بیوتیک ها به انسان از طریق مصرف گوشت آلوده نیاز به کار تحقیقاتی و آزمایشگاهی دارد، گفت: اگرچه تاکنون در استان کرمانشاه کار مطالعاتی روی این قضیه نشده، اما از نظر علمی نمی توان احتمال انتقال آنتی بیوتیک ها به انسان از طرق مصرف گوشت آلوده را رد کرد.

وی با بیان اینکه در صنعت دامداری به ویژه صنعت مرغداری به منظور جلوگیری از ایجاد بیماری‌ها و درمان در جیره غذایی پرندگان از مکمل‌های خوراکی مانند آنتی بیوتیک ها استفاده می‌شود، توضیح داد: آنتی‌بیوتیک‌ها انواع مختلفی دارند و به طور گسترده برای پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، محرک رشد و افزایش وزن و بهره‌وری دام و طیور استفاده می‌شوند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌های دامپزشکی، بدون در نظر گرفتن دوره دفع دارو و یا عوارض جانبی آن‌ها، ممکن است منجر به باقی ماندن داروها در محصولات دام و طیور شده و  چون احتمال انتقال این آنتی بیوتیک ها از راه مصرف گوشت آلوده به انسان وجود دارد، لذا مصرف گوشت آلوده می تواند سلامت مصرف‌کنندگان را به مخاطره بیاندازد. 

وی گفت: استفاده بیش از حد و غیرعلمی از آنتی‌بیوتیک‌ها، ممکن است باعث ایجاد باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک شده و احتمال انتقال این باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک به انسانها دور از انتظار نیست.

وی در ادامه اشاره ای هم به اهمیت آگاه سازی تولیدکنندگان با شیوه درست استفاده از داروها و به ویژه آنتی بیوتیک‌ها داشت و گفت: تولیدکنندگان باید در مورد بقایای آنتی‌بیوتیکی و دوره حذف این داروها آموزش داده شوند. 

وی در ادامه با اشاره به نظارت هایی که دامپزشکی روی کشتار دام و طیور در سطح کشتارگاه ها دارد، گفت: فرآورده های گوشتی که از کانال کشتارگاهی وارد بازار می شوند به دلیل اینکه زیر نظر دامپزشکان کشتار انجام می شود سالم بوده و مصرف آنها جای نگرانی ندارد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *