تولیدکنندگان هر کیلوگرم تخم مرغ را ۲۰ درصد زیرقیمت مصوب می‌فروشند

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های طیور

رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار میهن به حجم بالای تولید تخم مرغ در کشور اشاره کردوگفت: طی ماه‌های اخیر تولیدکنندگان هر کیلوگرم تخم مرغ را درب واحدهای تولیدی ۲۰ درصد زیر قیمت مصوب و ۴۰ درصد زیرقیمت واقعی به فروش می‌رسانند.

حمیدرضا کاشانی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بازار تخم مرغ و شرایط تولیدکنندگان، افزود: با توجه به حجم بالای تولید تخم مرغ در کشور همچنان میانگین فروش تخم مرغ ۲۰ درصد زیر قیمت مصوب دولتی و ۴۰ درصد زیرقیمت واقعی تولید فروخته می‌شود.

رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار میهن با بیان اینکه اکنون روزانه ۳ هزارو ۴۰۰ تن از این محصول در کشور تولید می شود اظهار داشت: روزانه ۳ هزارو ۱۰۰ تن از این محصول به مصرف داخلی و مازاد آن به کشورهای هدف صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: نرخ مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی ۳۹ هزارو ۵۰۰ تومان و برای مصرف کنندگان ۴۷ هزارو ۲۰۰ تومان تعیین شده است، این درحالیست که امروز قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی بین ۳۵ تا ۳۶ هزارتومان به فروش می رسد.

به گفته وی، با توجه به افزایش هزینه های تمام شده تولید قیمت واقعی هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی بین ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان است.

کاشانی افزود: بنابراین تولیدکنندگان روی هر کیلوگرم تخم مرغ حدود ۴ هزارتومان زیر قیمت مصوب و ۲۰ هزارتومان زیر قیمت واقعی تولید این محصول را می فروشند.

ضرر هنگفت بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومانی صنعت مرغ تخمگذار

این مقام صنفی گفت: طی ماه های اخیر صنعت مرغ تخمگذار کشور بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان هنگفتی را متحمل شده تاجایی که برخی تولیدکنندگان به دلیل کمبود نقدینگی دیگر توانایی خرید نهاده های مورد نیاز تولیدات خود را ندارند.

وی افزود: تولیدکنندگان امروز درگیر مبتدی ترین مسئله همچون تامین نهاده های طیور مانند ذرت و سویا، نقدینگی ، سرمایه درگردش هستند زیرا با نوسان نرخ ارز واردکنندگان سامانه بازارگاه می گویند که ارز نیمایی تامین نشده یا در صورت واردات نیز بارگیری به استان ها انجام نمی شود بنابراین برخی تولیدکنندگان ناچارند بخشی از نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت های چندبرابری تامین کنند.

به گفته وی، اکنون قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا در سامانه بازارگاه ۱۷ هزارو ۲۰۰ و ذرت ۱۱ هزارو ۳۰۰ تومان است ، حال قیمت در بازار آزاد برای هرکیلوگرم کنجاله سویا کیلویی ۲۴ هزارتومان و ذرت ۱۳ هزار تومان است بنابراین با وجود پایین بودن قیمت تخم مرغ درب واحدهای تولیدی زیرقیمت مصوب، ادامه زیان ها، ضربه به صنعت طیور کشور است.

کاشانی تصریح کرد: دوره تولید مرغ تخمگذار یک دوره دو ساله است زمانی که یک نفر تولید را شروع می کند ۲۰ ماه با هر شرایطی باید به تولید ادامه بدهد اما با توجه به شرایط موجود به دلیل عدم تامین نهاده ها ، عدم تامین نقدینگی آینده این صنعت نگران کننده است زیرا اکنون برخی از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شده اند.

واگذاری تنظیم بازار تخم مرغ به اتحادیه در دولت سیزدهم

رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار میهن گفت: از ابتدای این ماه بخش برنامه ریزی، تنظیم بازار و صادرات و واردات تخم مرغ به اتحادیه مذکور واگذار شده که از سال آینده اجرایی می شود، البته این مهم نباید فقط روی کاغذ باشد بلکه مانند همه دنیا این موضوع باید توسط بخش خصوصی انجام شود تا آرامش به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بازگردد.

به گزارش ایرنا، طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن محصول تخم مرغ در کشور تولید می شود که بخش عمده آن به مصرف داخلی و مازاد آن صادر می شود.

اکنون قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی در بازار بین ۹۵ تا ۱۱۰ هزارتومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *