جمعیت دام خراسان‌شمالی ۱۹ درصد کاهش یافت

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: جمعیت دام استان در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۹ درصد کاهش به ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس رسید.

علی اکبر دلیرصحرایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: براساس اطلاعات و آمار سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS)، جمعیت دام سبک استان (گوسفند و بز) در پایان بهمن ماه سال گذشته ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار راس بود که این رقم امسال به ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس کاهش یافته است.

وی بدون بیان دلیل کاهش دام استان افزود: گرچه تعداد کشتار دام سبک و سنگین در کشتارگاه های استان تا پایان بهمن ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد رشد داشته است ولی این امر عامل کاهش جمعیت نیست.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی ادامه داد: در این مدت حدود ۱۳۱ هزار راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه های استان کشتار شده است و امسال چهار هزار و ۲۳۷ تن گوشت استحصال شد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش میزان کشتار دام هم نشان از افزایش میزان مصرف این محصول در استان دارد.

خراسان شمالی با دارا بودن بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و حدود ۸۰ هزار راس دام سنگین قطب دامپروری کشور است و معیشت بسیاری از مردم به این بخش گره خورده است اما این صنعت این روزها گرفتار خشکسالی و کاهش بارندگی شده است.

دامداران استان بیشتر به صورت سنتی فعال هستند و بخش بیشتر دام سبک استان در اختیار خانوارهای عشایری است که متاثر از خشکسالی با کمبود نهاده دامی مواجه هستند.

شرایط خشکسالی و گرانی نهاده در این خطه موجب شد تا دامداران در پرورش دام گریبانگیر مشکل شده و تقاضا برای کشتار دام زیاد شود.

رشد ۱۷ درصدی کشتار مرغ

دلیرصحرایی در بخش دیگر سخنان خود درباره کشتار مرغ در خراسان شمالی گفت: بیش از ۱۴ میلیون و ۶۰۷ هزار قطعه مرغ گوشتی در ۱۱ ماهه امسال در کشتارگاه های طیور استان کشتار شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در مدت مشابه پارسال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۷۰۰ قطعه مرغ در کشتارگاه های استان کشتار شد افزود: کشتار مرغ در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد دارد.

۱۰۲ واحد فعال مرغ داری در استان وجود دارد که ظرفیت جوجه ریزی این واحد ها در هر دوره دو میلیون و ۸۳۴ هزار قطعه است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمالشرق کشور واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *