هشدار موسسه بین المللی در مورد کاهش منابع غذایی جهان با تداوم جنگ اوکراین

جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های بین المللی خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

موسسه بین المللی تحقیقات سیاست غذایی هشدار داد با تداوم جنگ اوکراین، منابع غذایی جهان در معرض خطر قرار دارند.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی ای بی سی، جوزف گلوبر از پژوهشگران ارشد این موسسه در گفت وگو با این شبکه، گفت: پس از افزایش قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی دانه‌های روغنی مانند سویا و نیز برخی روغن‌های گیاهی به دنبال آغاز جنگ در اوکراین، کارشناسان غذایی جهان بلافاصله هشدار دادند که این جنگ احتمالا باعث کمبود مواد غذایی و بالطبع سوء تغذیه در مناطقی مانند شاخ آفریقا و یمن خواهد شد.

گلوبر افزود: حالا و پس از یک سال، هرچند که بهای مواد غذایی به سطح قبل از جنگ اوکراین برگشته است ولی به سطح قبل از همه گیری کرونا کاهش نیافته است.

وی خاطر نشان کرد: فقط حدود ۲۵ درصد از بهای خرده فروشی مواد غذایی مستقیما متاثر از تورم است و ۷۵ درصد بقیه ناشی از افزایش بهای مواد اولیه‌ای مانند نهاده‌های دامی و غذای طیور است.

گلوبر در ادامه این مصاحبه گفت: واقعیت این است که مردم آمریکا به علت ارزش برابری دلار در مقابل ارزهای دیگر، هنوز آنطور که باید و شاید افزایش بهای جهانی مواد غذایی را احساس نکرده‌اند ولی این وضع ادامه نخواهد یافت و به زودی تغییر می‌کند زیرا ذخایر غلات جهان زیاد نیست و به زودی عرضه جهانی مواد غذایی شاهد کمبود خواهد بود.

به گفته این کارشناس، در نتیجه جنگ اوکراین به علت بروز مشکلاتی در حوزه برق و انرژی، کودهای شیمیایی و مواد غذایی خام که روسیه یکی از بزرگترین صادر کنندگان آنهاست، بهای مواد غذایی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

آنا ولوشیانا از کارشناسان برنامه جهانی غذا نیز گفت: مردم کشورها و مناطقی که شاید حتی نام اوکراین را نیز نشنیده باشند، آثار و پیامدهای جنگ در این کشور را احساس می‌کنند چرا که درپی کاهش صادرات غلات اوکراین و افزایش بهای جهانی مواد غذایی، این افراد دیگر قادر به تهیه مایحتاج خود نیستند.

یک کارشناس یونیسف نیز به ای بی سی گفت: افزایش بهای مواد غذایی و نیز بالا رفتن قیمت مواد سوختی، میلیون‌ها خانوار آسیب پذیر را بیش از پیش دچار ناامنی غذایی کرده است به طوری که برخی از این خانوارها یک وعده غذایی خود را حذف کرده‌اند.

موسسه بین المللی تحقیقات سیاست غذایی برآورده کرده است که افزایش ۵ درصدی بهای مواد غذایی باعث افزایش ۹ درصدی تعداد کودکانی خواهد شد که از سوء تغذیه رنج می‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *