۲۹ هزار راس دام در شهرستان شازند علیه بیماری تب مالت ایمن سازی شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شازند گفت: ۲۹ هزار راس دام سبک(بره و بزغاله) و سنگین این شهرستان امسال علیه بیماری تب مالت ایمن سازی شد.

دکتر رضا معینی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خونگیری و انجام آزمایش شناسایی بیماری تب مالت بر روی ۷۸۰ راس دام سنگین برای مقابله با بیماری تب برفکی در دامداری های صنعتی و سنتی، روستایی، ضد عفونی ۱۵ هزار متر مربع جایگاه دام، مراکز نگهداری و پرورش دام و دامداری‌ها از دیگر اقدامات اداره دامپزشکی شازند برای مقابله با بیماری تب مالت در این شهرستان‌ است.

وی ادامه داد: انجام مایه کوبی در دام ها، شناسایی موارد بیماری در کانون های دامی آلوده به بیماری نقش مهمی در کاهش بروز بیماری تب مالت به ویژه در موارد انسانی به همراه دارد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شازند خاطرنشان کرد:  بیماری تب مالت از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به شمار می رود که عامل این بیماری باکتری بروسلا است.

معینی مقدم گفت: بیماری تب مالت سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام های مبتلا را به همراه داشته و از طریق مصرف لبنیات غیر پاستوریزه، پنیر محلی، آلایش خوراکی دام آلوده و تماس مستقیم با حیوان آلوده به انسان منتقل می شود.

یک واحد مرکز مایه‌کوبی، ۳ داروخانه دامپزشکی، ۳ واحد درمانگاه تمام وقت، یک کشتارگاه صنعتی طیور و ۲ کشتارگاه دام بخش خصوصی تحت نظارت شبکه دامپزشکی شازند در این شهرستان فعال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *