کرمانشاه از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان”پاک” است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان”پاک” است.

حسین حیدری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون نه در حیات وحش استان و نه در مناطق روستایی هیچ مورد مثبتی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداشته‌ایم، گفت: کرمانشاه از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک است.

حیدری افزود: تاکنون هیچ کانونی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در جمعیت طیور صنعتی استان نداشته‌ایم.

 مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به پایش مستمر تالاب‌ها و منابع آبی استان برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، گفت: تمامی نمونه‌های مشکوک طیور و پرندگان تلف شده از حیث ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مورد بررسی قرار می‌گیرند. 

وی سپس توصیه‌هایی هم برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان داشت و  گفت: مرغداران باید اقلام مورد نیاز واحدهای مرغداری خود را صرفا از مراکز معتبر خریداری کرده و این اقلام را از دسترس سایر پرندگان آزادپرواز که ممکن است دارای بیماری باشند، دور نگه دارند.

وی افزود: از صاحبان واحدهای پرورش طیور انتظار می‌رود ضدعفونی کفش و تعویض لباس قبل از ورود به هر سالن مرغداری را  برای پیشگیری از درگیری واحدهای مرغداری به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مدنظر داشته باشند.

حیدری با بیان اینکه یکی از مهمترین راه های انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان وحشی است، تاکید کرد: یکی دیگر از راه‌های انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، خرید و فروش پرندگان از دوره گردها است، لذا از روستاییان می‌خواهیم به جد از خرید طیور از فروشندگان دوره گرد خودداری کنند.

وی سپس  با بیان اینکه صاحبان تمامی واحدهای مرغداری باید نسبت به واکسیناسیون طیور علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اهتمام جدی داشته باشند، گفت: واکسیناسیون تمامی واحدهای پرورش طیور به ویژه واحدهای مرغ مادر و گوشتی ضروری است.

حیدری در ادامه اشاره ای هم به علائم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور داشت و گفت: تلفات بالا با سیر افزایشی، سیاه شدن تاج و ریش و وجود علائم خونریزی روی قسمت‌های بدون پر بدن پرنده از علائم ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور است.

 وی توضیح داد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور درمان ندارد و اگر طیور روستایی آلوده به بیماری تشخیص داده شوند، بر اساس پروتکل‌ها ناچار به معدوم‌سازی همه طیور روستا خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *