نوسانات حرارتی و توصیه‌هایی برای مرغداران و دامداران

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: با کاهش دما و احتمال برودت و همچنین نوسانات حرارتی، دامداران و مرغداران باید نکاتی را مدنظر قرار دهند تا با تلفات مواجه نشویم.

محمد شفاهی، یکشنبه شب ۲۵ دی به رسانه‌های گروهی گفت: ایجاد پناهگاه مسقف برای دور نگه داشتن دام‌ها از کوران باد و تهیه بستر مناسب، خشک و عایق برای بالا بردن درجه حرارت بدن دام در دستور کار دامداران قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در صورت استفاده از وسایل گرما زا در محل نگهداری دام‌ها به گونه‌ای برنامه ریزی شود تا گازهای حاصل از احتراق به خارج از دامداری هدایت شوند.

شفاهی ادامه داد: در ساعات گرم‌تر دامداران دام‌ها را از محل نگهداری خارج کرده یا درب‌های اصطبل را باز باقی گذاشته تا هوای تازه جایگزین شود.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: توصیه می‌شود تغذیه دام‌ها در فواصل زمانی مناسب صورت گیرد و تا حد امکان میزان مواد خشک و انرژی زا به جیره افزوده شود.

شفاهی بیان کرد:‌ همچنین با توجه به سردی هوا و افزایش مصرف دان لازم است فرمول غذایی طوری تنظیم شود که انرژی مورد نیاز برای تمامی گله تامین شود.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: حیواناتی که هر نوع علائمی از قبیل سرفه و عطسه دارند باید حتما از سایرین جدا شوند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

شفاهی گفت: با توجه به هشدارهای اخیر در خصوص تداوم سرما و برودت هوا، باید زمان جوجه ریزی واحدها به نحو شایسته مدیریت شود تا در ابتدای دوره، مرغداران با کمبود سوخت مواجه نشوند.

وی افزود: قبل از سرد شدن هوا برق اضطراری، هیتر، ترموستات و اکوستات‌ها سرویس و به طور مداوم چک‌شوند،؛ تهویه مرغداری در زمستان به دلیل سرد بودن هوا و کاهش استفاده از هواکش‌ها اهمیت خاصی دارد، چراکه استفاده از هواکش‌های سالن محدودتر می‌شود؛ بنابراین باید از صحت کارکرد تهویه‌ها اطمینان حاصل شود.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: جوجه‌ها در هوای سرد نسبت به هوای گرم، غذا و اکسیژن بیشتری نیاز دارند؛ بنابراین با توجه به سردی هوا و افزایش مصرف دان لازم است چرخه و روند غذایی به گونه‌ای تنظیم شود که با افزودن چربی یا روغن انرژی مورد نیاز برای تمامی گله طیور تأمین شود.

وی یادآور شد: در طول فصل سرما طیور آب کمتری را در بدنشان نگه می‌دارند؛ بنابراین باید به طور مداوم آبخوری‌ها از آب پر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *