موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان رضوی مشاهده نشده است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان رضوی مشاهده نشده، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ واکسیناسیون سه میلیون و ۵۹۹ هزار و ۵۷۱ قطعه از طیور در سامانه در خراسان رضوی گزارش شده است.

محمود قربان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان رضوی اظهار کرد: در خصوص این بیماری هشدارهای بهداشتی جهت رعایت موارد بهداشتی به مرغداران داده شده است. همچنین مرغداران در صورت تلفات غیرمتعارف و افت تولید ناگهانی باید حتما موارد مورد نظر را به اداره دامپزشکی گزارش دهند. مرغداران نیز باید ترجیحا دان مرغ را از کارخانه‌های معتبر و کارخانجات خوراک دام تهیه کنند.

وی افزود: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از گذشته شایع بوده و چندین مرتبه در کشورمان شیوع داشته است. این بیماری قابل سرایت به انسان است. عدم شیوع این بیماری و جلوگیری از آن در گرو رعایت مسائل بهداشتی و هماهنگی کامل مرغداران با دامپزشکی است. شیوع این ویروس همزمان با فصل سرما رخ می‌دهد و هنگام مهاجرت پرندگان از کشورهای دیگر به ایران امکان شیوع این ویروس در کشور وجود دارد. پرندگان مهاجر و آبزی هنگام مهاجرت علائمی ندارند اما می‌توانند ناقل بیماری باشند. همچنین احتمال شیوع این بیماری در آینده در خراسان رضوی وجود دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که مرغدارانی که دارای استخر آب کشاورزی هستند، باید حتما روی استخرها را پوشانده تا محلی برای تجمع و فرود پرندگان مهاجر در آنجا نباشد. البته تاکنون مرغداران در استان واکسیناسیون‌ لازم را انجام داده‌اند.

قربان‌زاده عنوان کرد: بر اساس سیاست‌های اداره کل دامپزشکی استان واحدهای پروش جوجه یک‌روزه تخم‌گذار، مزارع مرغ مادر و واحدهای بوقلمون گوشتی و مادر در سطح استان اجبار و الزام شده‌اند تا برنامه واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد را ۲ نوبت انجام دهند.

وی افزود: باید به هر جوجه یک‌روزه‌ از زمان ورودش به سالن در طول یک بازه زمانی ۹۰ تا ۱۲۰ روزه دوره پرورش ۲ نوبت واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تزریق شود. به طور کلی یک سن خاصی برای طول دوره ۹۰ روزگی در نظر گرفته شده که در آن نوبت اول واکسن تزریق و بعد از پنج هفته نوبت دوم را تزریق می‌کنند. در صورت عدم تزریق واکسن آنفلوآنزای فوق حاد در طول دوره پرورش مجوز خروج طیور از مزرعه صادر نمی‌شود.

قربان‌زاده در خصوص اینکه چه تعداد مرغ در استان در نوبت واکسیناسیون قرار گرفته، بیان کرد: بر اساس میزان جوجه‌ریزی ثبت شده در خراسان رضوی از ابتدای آبان ماه تاکنون ۱۷۹ هزار قطعه جوجه‌ریزی در خراسان رضوی انجام شده که این تعداد در نوبت ثبت واکسیناسیون هستند. به مرور که جوجه‌ها به سن تعیین شده رسیدند، واکسن مورد نظر تزریق خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *