قیمت گوشت مرغ همچنان کمتر از نرخ مصوب در بازار

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور خبر های عمومی

باوجود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های طیور و تعیین نرخ این محصول برای مصرف کنندگان، همچنان هر کیلوگرم گوشت مرغ در هفته‌های اخیر زیر قیمت مصوب در بازار عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بررسی های میدانی نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار بین ۵۴ تا ۶۰ هزار تومان است، البته دو ماه قبل قیمت این محصول بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان نیز به فروش می رسید درحالی که نرخ مصوب این محصول از سوی دولت درب واحدهای تولیدی ۴۵ هزار تومان و برای مصرف کنندگان ۶۳ هزار تومان تعیین شده بود.

بنابراین کاهش قیمت مرغ در بازار کمتر از نرخ مصوب بیانگر افزایش عرضه و وفور گوشت مرغ در بازار است، اما برخی تولیدکنندگان بر این باورند که این مبلغ نه‌ فقط سودی برایشان ندارد، بلکه ضررشان را در پی دارد.

البته پیش از این نیز به‌منظور تنظیم بازار این محصول، هر کیلوگرم مرغ منجمد با قیمت ۴۵ هزار تومان در بازار عرضه می شد.

تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ بر این باورند که قیمت این محصول بیش از نرخ تعیین شده است، زیرا خوراک مورد نیاز طیور از جمله ذرت و کنجاله سویا، دارو و واکسن را با قیمت های بالا تهیه می کنند که همین امر بر هزینه تمام شده تولید اثرگذار است.

چندی پیش «حبیب اسدالله نژاد» مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی به ایرنا گفته بود: قیمت واقعی تولید مرغ زنده برای اینکه تولیدکنندگان متضرر نشوند کیلویی ۴۹ هزار تومان است، یعنی تولیدکنندگان روی هر کیلوگرم چهار هزار تومان ضرر می‌دهند.

بنا به گفته مسوولان امر، برنامه ریزی تولید در حلقه‌های مختلف گوشت مرغ برای تولید پایدار بر اساس سرانه مصرف داخلی (۳۲ کیلوگرم) تعریف شده است و هیچ کمبودی در بازار مشاهده نمی شود.

به تازگی «محسن شیراوند» معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به منظور حمایت از تولیدکنندگان این محصول، از امکان صادرات گوشت مرغ با عوارض صفر درصد از ۱۶ آذرماه امسال خبر داد و گفت: بر اساس برآوردها تا پایان سال هیچ مشکلی در حوزه تولید و مصرف گوشت مرغ نخواهیم داشت.

وی افزود: با توجه به شرایط مطلوب تولید گوشت مرغ در کشور به دلیل استمرار و سیاست‌گذاری های منظم در حوزه تولید این کالا و همچنین در راستای حمایت از بخش تولید، صادرات برای گوشت مرغ به طور جد پیگیری و امکان صادرات با حذف عوارض صادراتی فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *