دولت ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای کمک به صندوق عشایری مصوب کرد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های عمومی

رییس سازمان عشایری کشور از اهتمام ویژه دولت به رفع مسائل و مشکلات جامعه عشایری بالاخص نقدینگی آنها خبر داد و گفت: دولت از سه منبع مختلف در مجموع ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای کمک به صندوق عشایری مصوب کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس پاپی روز یکشنبه در همایش شبانان و گله داران و تجلیل از جامعه عشایری گلستان در گنبدکاووس افزود: فعلا ۵۰ هزار میلیارد ریال از منابع مصوب به صندوق عشایری اضافه شد و بقیه منابع هم که ۹۵ درصد کارهای اداری آن طی شده، در شرف انجام است.

وی با قدردانی از تلاش های جامعه عشایری افزود: کمک به تامین امنیت غذایی و تامین ۲۵ درصد گوشت قرمز و نیز کمک به امنیت کشور ۲ نقش اساسی و ماندگار این قشر است که باید قدردان آنها باشیم ضمن اینکه دولت هم توجه ویژه به این قشر دارد.

پاپی‌زاده به برخی مشکلات عشایر اشاره کرد و افزود: تعرض به ایل‌راه‌ها با توجه به قوانین مصوب موجود ممنوع است و نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی باید با متخلفان برخورد کند.

رییس سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: حتی اگه یک دستگاه دولتی مانند راه و شهرسازی اقدام به تصرف بخشی یا تمام ایل‌راه عشایری کند باید با احداث ابنیه بر روی ایل‌ره و یا تامین زمین مناسب برای ایل‌راه جایگزین اقدام کند.

وی به گرانی نهاده های دامی مورد نیاز عشایر اشاره کرد و افزود: دولت مجری قوانین مصوب است و در این خصوص پس از حذف ارز ترجیحی و آزادسازی نرخ ارز، قیمت نهاده ها آزاد شد.

پاپی‌زاده‌ اضافه‌ کرد: توزیع نهاده های دامی مثل جو براساس سامانه بازارگاه و با قیمت مصوب توزیع شود که اگر گران‌تر از نرخ مصوب فروخته شود تخلف است و باید با آن برخورد شود.

وی ادامه داد: با حذف نرخ ارز ترجیحی قیمت گوشت طیور حدود ۶۰ هزار تومان مصوب شد که خوب بود اما در بحث گوشت قرمز با توجه به گرانی آن از یک طرف و کاهش قدرت خرید مردم مشکلاتی را برای تولید کننده ما یعنی جامعه عشایری ایجاد کرد.

وی گفت: با توجه به افزایش نهاده‌های دامی عشایر گوشت را با قیمت بالا تولید اما ارزان می‌فروخت که این موضوع سبب وارد شدن ضرر به عشایر شد.

رییس سازمان عشایری ادامه داد: دولت برای تامین نقدینگی عشایر جهت خرید نهاده ها در سه مرحله ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای تزریق به صندوق عشایری مصوب کرد که به تدریج درحال تزریق است و تاکنون ۵۰ هزار میلیارد ریال آن واریز شده است.

پاپی زاده افزود: عشایر میتوانند از منابع ارزان قیمت صندوق خود از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت برای زنجیره تولید گوشت قرمز بدون وثیقه وام بگیرند.

وی افزود: عشایر و فرزندان تحصیل کرده آنها می‌توانند با تشکیل خوشه های ۱۰ تا ۲۰ نفره نسبت به تشکیل پرونده و دریافت وام اقدام کنند.

پاپی زاده ادامه داد: براساس قانون سهمیه آرد هر نفر از عشایر ۱۲ کیلو و ۲۰۰ گرم در ماه است که باید توسط شورای آرد و نان هر شهرستان و استان در اختیار عشایر قرار گیرد ضمن اینکه در بحث سوخت هم شرکت نفت باید مطابق سهمیه ابلاغی آنرا تامین و در اختیار عاملین توزیع قرار دهد.

رییس سازمان امور عشایر کشور همچنین از اجرای طرح مرتعداری جایگزین پروانه چرای دام عشایر خبر داد و گفت: با اجرای این طرح عشایر احساس مالکیت ۳۰ ساله بر مراتع تعیین شده خواهند شد و اجازه ساخت یک واحد مسکونی عشایری خواهند داشت.

وی همچنین از صدور مجوز برای ساخت بزرگترین میدان فروش دام زنده شمال کشور در گنبدکاووس خبر داد و گفت برای این طرح که ۴۰۰ شغل ایجاد می شود ز منابع ملی تخصیص اعتبار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *