دستورالعمل کشوری مبنی بر واکسیناسیون طیور تخمگذار اجرا شود

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی خواستار اجرای دستورالعمل کشوری مبنی بر واکسیناسیون طیور تخمگذار استان شد.

سید هادی طباطبایی در جلسه ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خراسان رضوی در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: بروز  بیماری می‌تواند منجر به چالش‌های امنیتی و اجتماعی شود. در همین راستا به تمام فرمانداران اعلام خواهد شد تا در کنار دامپزشکی باشند و جهاد کشاورزی بایستی نسبت به رصد مجتمع‌های مرغداری اقدام و استاندارهای بهداشتی دامپزشکی باید پیاده سازی شود.

وی افزود: آموزش نکات ضروری برای تمام اقشار باید در دستور کار قرار گیرد.

 جواد اعلمی، مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دربردارنده دو چالش بهداشتی و اقتصادی است و ایجاد سویه‌های جدیدی که ممکن است به جمعیت انسانی سرایت کند، بسیار جدی باید تلقی شود. از دیدگاه اقتصادی نیز با ایجاد مخاطره برای صنعت طیور می‌تواند تولید و امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: شرایط دمایی و اپیدمیولوژیک، خطر بروز بیماری را افزایش می‌دهد. گستردگی تبعات بیماری، اجازه نمی‌دهد که یک دستگاه به تنهایی بتواند کنترل بیماری را عهده دار شود، لذا هماهنگی بین بخشی ضرورت انکارناپذیری است و هدف از تشکیل جلسه، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به وضعیت برودت دما و اینکه در مسیر عبور پرندگان‌ مهاجر هستیم، ضروری است که تدابیر پیشگیرانه به صورت جدی پیگیری شود. اینگونه مخاطره‌ای متوجه صنعت طیور استان نخواهد شد.

اعلمی تصریح کرد: محدودیت اعتبارات، عدم کنترل کامل محورهای مواصلاتی، بروز رفتارهای پرخطر از سوی مرغداران، عدم استقبال برخی از تولیدکنندگان مرغ تخم گذار از واکسیناسیون و… ازجمله مهم‌ترین معضلات برای پیشگیری از بیماری است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، جمعیت انواع طیور صنعتی استان به ۲۸ میلیون قطعه می‌رسد که بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای این صنعت به عنوان یک خطر بزرگ، تلقی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *