توسعه امنیت غذایی در کشور نیازمند تدابیر ویژه است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: توسعه امنیت غذایی در کشور نیازمند تدابیر ویژه است و تمامی مسئولان باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» روز سه شنبه در همایش دامپزشکی که به مناسبت چهاردهم مهرماه در اراک برگزار شد، افزود: امنیت غذایی در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها از جمله افزایش بهره وری، خاک، نیروی انسانی و دانش فنی زمینه بی نیازی کشور به سایر کشورها در این زمینه فراهم شود.

وی با یادآوری هدر رفت ۴۰ درصد آب کشاورزی در آبیاری بارانی ادامه داد: با بهره گیری از سامانه‌های نوین آبیاری و آبیاری از طریق ریشه به گیاهان باید بهره وری آب از ۳۵ درصد در بخش کشاورزی به ۲ برابر افزایش یافته و تحقق این مهم می‌توان تولیدات محصولات کشاورزی را نیز تا ۲ برابر افزایش داد.

امام جمعه اراک خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان با تغییر الگوی کشت، کود دهی و استفاده از سم در زمان مناسب زمینه تولید ۲۰ میلیون تن گندم در کشور را فراهم کرد.

آیت الله دری نجف آبادی گفت: شرایط منطقه، جهان و کشور اکنون حساس است و با هوشیاری تمام باید برای تامین امنیت غذایی برای قرن‌های آینده کشور برنامه ریزی و تدبیر کرد.

وی یادآور شد: ایران اسلامی خانه تمامی قومیت‌ها شامل کرد، لر، ترک، بلوچ و فارس است و با وجود اینکه در قرن‌های گذشته قسمت‌هایی از کشور توسط بیگانگان جدا شده در انقلاب اسلامی ملت ایران اسلامی با اتحاد و همدلی و اهدای ۲۳۰ هزار شهید اجازه نداده اند یک وجب از خاک کشور توسط بیگانگان از کشور جدا شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: دشمنان ایران اسلامی با ایجاد توطئه به دنبال تجزیه کشور هستند و این توطئه دشمنان نیز با اتحاد و همدلی مردم و اطاعت از دستورات رهبر معظم انقلاب همانند گذشته نقش بر آب می شود.

آیت الله دری نجف آبادی با یادآوری تغییر اقلیم، شرایط آب و هوای و خشک سال‌های اخیر افزود: شرایط آب و هوایی مشکلاتی را برای بخش کشاورزی به همراه داشته و باید با توجه به شرایط اقلیمی موجود و برنامه‌ریزی مناسب زمینه توسعه تولید محصولات کشاورزی در کشور فراهم شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این همایش با تبریک چهاردهم مهرماه روز دامپزشک گفت: پروانه ۳۳۰ قلم داروی دامپزشکی تاکنون توسط اداره کل دامپزشکی استان این استان صادر شده‌ است.

دکتر«محمد فتاحی» از افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات محصولات خام دامی در مدت یکسال گذشته در استان مرکزی خبرداد و افزود: ۵۶۴ هزار قطعه ماهی زینتی، ۳۱۲ هزار عدد تخم مرغ خوراکی و ۵۶۸ هزار عدد تخم مرغ نطفه‌دار گوشتی در این مدت با نظارت این اداره کل به خارج از کشور صادر شد.

وی ادامه داد: ۱۳۰ هزار کیلوگرم مرغ منجمد، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلوگرم خوراک و مکمل آبزیان، ۱۸ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم عسل و ۴۱۹ هزار کیلوگرم آلایش مرغ  و ۲۹۸ هزار کیلوگرم پودر گوشت نیز در مدت یک سال گذشته با نظارت اداره کل دامپزشکی استان به خارج از کشور صادر شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی مقصد بیشترین محوله‌های صادراتی محصولات خامی استان مرکزی را کشورهای عراق، ازبکستان، ترکیه، افعانستان، کویت و پاکستان عنوان کرد.

فتاحی گفت: در راستای پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری های دامی در استان مرکزی و انتقال بیماری‌های دامی به جامعه انسانی، واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری های دامی و مشترک در مدت یک سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۵۱ درصد در استان افزایش داشته است.

وی ادامه داد: بهره برداری از سامانه رصد و پایش واکسن‌های دام و طیور در استان، رصد و پایش و کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی، واکسیناسیون ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه طیور علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تولید ۶۴ هزارتن گوشت سفید و قرمز از جمله مهمترین اقدامات شاخص اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در مدت یک سال گذشته بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تامین امنیت غذایی از جمله مهمترین اهداف وزارت جهاد کشاورزی است و امسال با وجود تمامی مشکلاتی که در زمینه تامین مواد غذایی در سایر نقاط دنیا به وجود آمد با تدبیر دولت و اقدامات انجام شده مشکلی در این زمینه در کشور وجود نداشت.

«علی صفری» افزود:  تامین امنیت غذایی و اقتدار غذایی از برنامه های اولویت دار دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی بوده و زمینه اجرای طرح الگوی کشت که بیش از ۵۰ سال در کشور عنوان می شود امسال توسط دولت سیزدهم رونمایی شد.

وی ادامه داد: طرح الگوی کشت امسال در بخش زراعت اجرایی شد و این طرح در سال‌های آینده در سایر بخش‌های کشاورزی اجرا می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: اجرای طرح الگوی کشت از مطالبات همگان بوده و امید است با اجرای این طرح زمینه تامین امنیت غذایی، اقتدار غذایی و حاکمیت غذایی بیش از پیش محقق شود.

صفری گفت: استان مرکزی از جمله استان‌های صنعتی کشور است و بخش کشاورزی زیر سایه صنعت قرار گرفته و این بخش کمتر دیده شده‌ است.

وی ادامه داد: استان مرکزی به رغم اینکه از نظر سطح زیر کشت محصولات کشاورزی نسبت به استان‌های بزرگ استان کوچکی در کشور محسوب می شود و با وجود خشک سالی‌های اخیر ۲۶۰ هزار تن گندم امسال در این استان تولید و ۲۰۰ هزار تن محصول به صورت تضمینی از گندمکاران خریداری شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با یادآوری افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته در کشور گفت: خرید تضمینی این محصول در استان در سال زراعی گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

صفری افزود: اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت و اجرای سیاست‌های حمایتی دولت از جمله عوامل افزایش خرید تضمینی این محصول در سال زراعی گذشته نسبت به قبل از آن بوده‌ است.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های مناسبی در زمینه تولید محصولات کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد و با بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها می‌توان زمینه تولید محصولات کشاورزی را در کشور افزایش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: افزاییش قیمت نهاده‌ها و کاهش قدرت خرید مردم از جمله مشکلات دامداران و مرغداران است که با تدبیر دولت و افزایش قدرت خرید مردم می توان زمینه افزایش تولید در استان را افزایش داد.

رئیس نظام دامپزشکی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: یک هزار عضو در نظام دامپزشکی این استان در کارخانجات تولید، شرکت‌های خدمات دامپزشکی و مسئول بهداشتی در واحدهای تولیدی وظیفه خدمت رسانی و تامین سلامت مواد غذایی مورد نیاز مردم استان را برعهده دارد.

دکتر« احمد اصلانی» افزود: استان مرکزی با وجود صنعتی بودن جزو استان‌های برتر در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامی کشور است و فعالیت‌های بهداشتی لازمه تولید غذای سالم در استان است.

در پایان این نشست با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، سرپرست اداره کل دامپزشکی این استان و برخی مدیران استانی از برترین‌های حوزه دامپزشکی استان تقدیر شد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *