تصویب زنجیره‌های ارزش محصولات دامی و تولید قراردادی در برنامه هفتم

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مشاور معاونت امور تولیدات دامی در امور برنامه‌ریزی گفت: زنجیره‌های ارزش محصولات دامی و تولید قراردادی و اقدامات لازم برای تحقق آنها در احکام پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای موضوع کلیدی امنیت غذایی در برنامه هفتم توسعه تصویب شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «هادی برازنده» در نخستین نشست تخصصی بررسی احکام پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای موضوع کلیدی برنامه امنیت غذایی در برنامه هفتم توسعه با حضور نمایندگان و کارشناسان زیربخش‌های مختلف کشاورزی برگزار شد، افزود: برخی از احکام در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه تولیدات دام و طیور مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

مشاور معاونت امور تولیدات دامی در امور برنامه‌ریزی با اشاره به ضرورت توسعه سویه آرین به منظور کاهش وابستگی به سویه‌های خارجی اظهار داشت: افزایش ۷ تا ۱۰ درصدی سهم سویه مرغ آرین در بازار تولید گوشت مرغ در قالب احکام پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در راستای امنیت غذایی در برنامه هفتم توسعه تایید و تصویب شد.

وی تصریح کرد: توسعه سویه مرغ آرین برای کشور واجب و این سویه ۱۰۰ درصد ایرانی است.

وی با بیان این که امسال نیز اعتبار خوبی توسط معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور به توسعه سویه مرغ آرین اختصاص داده شده است، گفت: برای توسعه سویه مرغ آرین نزدیک به ۲۶۶ میلیارد تومان از محل تملک دارایی و حدود ۲۰ میلیارد تومان از محل هزینه‌ای در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است.

برازنده افزود: در حال حاضر از این مبالغ ۷۵ میلیارد تومان از محل تملک دارایی‌ها و نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان از محل هزینه‌ای برای تجهیز و تحقیق مرکز بابل‌کنار که مرکز لاین کشور است، اختصاص داده شده و در چند روز آینده این اعتبارات پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت بهبود ژنتیک سویه مرغ آرین تصریح کرد: اکنون موسسه تحقیقات علوم دامی به جد دنبال ارتقای ژنتیک سویه مرغ آرین برای افزایش عملکرد آن است و قرار است این هدف‌گذاری با تزریق اعتبارات تحقیقاتی پیگیری شود.

مشاور معاونت امور تولیدات دامی در امور برنامه‌ریزی یادآور شد: بیش از سه دهه است که به ارتقای ژنتیکی سویه مرغ آرین در کشور توجه نشده و بدون پشتیبان بوده، اما اکنون توسعه ژنتیک این سویه از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش خوداتکایی می‌باشد.

وی در مورد مرغ سایز نیز اذعان داشت: ما به دنبال افزایش تولید مرغ سایز هستیم و مرغ سایز از نتایج تولید مرغ آرین می‌تواند باشد، زیرا مرغ آرین کوچک‌جثه است.

برازنده درباره توسعه زنجیره ارزش محصولات دام، طیور، آبزیان و زنبورعسل و کشاورزی قراردادی در احکام پیشنهادی امنیت غذایی در برنامه هفتم توسعه گفت: توسعه زنجیره ارزش یکی از سیاست‌های ویژه وزارت جهاد کشاورزی است که در دستور کار قرار گرفته و ما هم در احکام پیشنهادی در برنامه هفتم توسعه، حمایت از زنجیره‌های ارزش و تولید قراردادی در حوزه دام را پیشنهاد داده‌ایم.

وی ادامه داد: قرار است در این احکام، تولید قراردادی گوشت قرمز نیز پیش‌بینی و از آن حمایت شود.

مشاور معاونت امور تولیدات دامی در امور برنامه‌ریزی اظهار داشت: استفاده از بقایای محصولات کشاورزی، علوفه‌های کمتر رایج برای خوراک دام، توسعه مصرف گیاهان کم آب‌بر و مقاوم به شوری برای تغذیه دام و طیور و اصلاح نژاد دام، طیور و زنبورعسل از جمله موضوعاتی بود که در این احکام پیشنهادی به منظور توسعه زنجیره ارزش محصولات دامی به تایید رسید.

وی همچنین به تجهیز و نوسازی واحدهای پرورش دام و طیور و زنبورعسل در این احکام اشاره کرد و گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد واحدهای تولید در این حوزه از نظر تکنولوژی ضعیف و ساختمان‌ها و تاسیسات آنها مستهلک هستند.

برازنده در همین حال با بیان این که موضوع حمایت از مرغ بومی نیز در این احکام پیشنهادی برای برنامه هفتم توسعه دیده نشده است، تصریح کرد: حمایت از تولید مرغ بومی با دستور وزیر جهاد کشاورزی برای توسعه روستاها و اشتغال‌های کوچک در این مناطق به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها در این احکام لحاظ نشده که مجزا آن را پیشنهاد می‌دهیم تا اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *