ایجاد کشتارگاه صنعتی نیاز مهم شبکه دامپزشکی در گناباد است

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های عمومی مهم ترین خبر ها

رییس شبکه دامپزشکی گناباد گفت: ایجاد کشتارگاه صنعتی دام از نیازهای مهم شبکه دامپزشکی گناباد است، شرکت تعاونی گاوداران این شهرستان از حدود هفت ماه گذشته پیگیر احداث این کشتارگاه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمدرضا متقی روز یکشنبه به مناسبت هفته دامپزشکی در نشست خبری افزود: امید است با حمایت مسوولان روند احداث کشتارگاه صنعتی در شهرستان گناباد سرعت یابد.

وی بیان کرد: وجود کشتارگاه دام در داخل شهر گناباد طی ۳۰ سال گذشته به یکی از مشکلات و دغدغه های شهروندان تبدیل شده بود و بعد از احداث کشتارگاه جدید در خارج از محدوده شهری طی ۲ سال گذشته به این مکان انتقال یافت ولی زیرساختهای کشتارگاه فعلی هم تکمیل نیست و نیازمند توجه بیشتر مسوولان ذیربط و سرمایه گذاران برای احداث کشتارگاه مجهز و صنعتی ضروری است.

وی در ادامه گفت: ۲۷۴ هزار و ۵۶۲ راس دام سبک و سنگین این شهرستان طی نیمه نخست امسال بر علیه بیماریهای مختلف دام و مشترک انسان و دام شامل بیماری های آبله ، تب برفکی، قانقاریا، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، هاری، تب مالت و غیره واکسینه شده اند.

متقی ادامه داد: تست بیماری سل و رصد و پایش و خونگیری هفت هزار و ۵۹ راس دام سبک و سنگین برای تشخیص بیماریهای مختلف از دیگر اقدامات شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد به شمار می رود.

وی خاطر نشان کرد:  طی سال جاری حدود ۸۵۴ هزار قطعه طیور و ۶ هزار و ۷۴۵ لاشه دامی بعد از کشتار در کشتارگاهها مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفت و یک هزار و ۲۱۴ مورد هم از مراکز عرضه گوشت قرمز و سفید در این شهرستان بازدید به عمل آمد .

رییس شبکه دامپزشکی گناباد اظهار داشت: با وجود ظرفیتهای مختلف و متنوع گناباد در زمینه تولید دام و طیور، اکنون شبکه دامپزشکی این شهرستان برای نظارت مطلوب بر این بخش با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه است.

وی تصریح کرد: گرچه تا حد امکان تلاش می شود که این مساله خللی در روند اجرای طرحهای نظارت بر تولید دام و طیور ایجاد نکند ولی کمبود نیروی انسانی متخصص موجب فشار و افزایش حجم کاری پرسنل موجود می شود و توجه بیشتر مسوولان مربوطه به رفع تنگنای فوق ضروری است.

متقی با بیان اینکه با وجود اعتبارات کلان در بخش سلامت و به رغم اهمیت و حساسیت نظارت بهینه بر واحدهای دام و طیور و آبزیان، اعتبارات مناسب به شبکه دامپزشکی گناباد اختصاص نیافته است، افزود: شبکه دامپزشکی گناباد به دلیل کمبود اعتبارات هزینه نظارت بر واحدهای دامی را از محل اعتبارات جاری و هزینه‌ای خود تامین می کند.

وی ادامه داد: با توجه به ارتباط مستقیم نظارتهای دامپزشکی و تولید فرآورده های دامی در تامین سلامت عمومی هر اندازه به این بخش بیشتر توجه شود، بیماری در بین آحاد جامعه کاهش می یابد، در حالیکه کمبود نیروی انسانی متخصص در دامپزشکی گناباد موجب افزایش ریسک خطر بیماریهای دامی و واگیر بین انسان و دام و در نتیجه به خطر افتادن سلامت آحاد جامعه به دلیل مصرف فرآورده های خام دامی ناسالم  می‌شود.

۱۲۰ هزار راس دام سبک ، ۲۰ هزار راس دام سنگین ، ۸۲ واحد مرغداری با ظرفیت تولید ۲ میلیون قطعه در هر دوره و هشت میلیون قطعه جوجه ریزی در طول سال، وجود هشت واحد مرغ تخم گذار با پتانسیل ۲۲۰ هزار قطعه و یک واحد تولید مرغ مادر با ظرفیت تولید ۷۵ هزار قطعه ، وجود کشتارگاه صنعتی طیور و ۲۳ مرکز خدمات دامپزشکی و درمانی و هفت داروخانه و چهار مرکز واکسیناسیون و مجتمع درمانی از جمله پتانسیلهای گناباد در بخش دام و  طیور است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوبی ترین نقطه استان خراسان رضوی واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *