آلودگی لاشه‌های گوشت در کشتارگاه کرمان تایید نشد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد که باتوجه به نتیجه آزمایش‌های انجام شده در روزهای اخیر، لاشه‌های گوشت گوسفندان در کشتارگاه (زیرنظر شهرداری) کرمان هیچگونه مشکل آلودگی ناشی از شست و شو با آب غیربهداشتی نداشتند.

به گزارش ایرنا هفته گذشته یکی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان اعلام کرد که برای چندروز از آب آلوده در کشتارگاه کرمان استفاده شده است که ایرنا باتوجه به اهمیت سلامت عمومی جامعه، موضوع را مورد پیگیری قرار داد؛ مسئولان علوم پزشکی گفته بودند که باید نتیجه آزمایش ها اعلام شود و در صورت تایید آلودگی پیگیری قضایی می‌شود.

اما محسن بارونی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۲ مورد آب استفاده شده در کشتارگاه کرمان یعنی آب شست و شوی لاشه‌ها و آب شست و شوی سطوح مورد آزمایش قرار گرفته است، افزود: طبق آزمایشات دقیق آب اصلی که در واقع برای شستن لاشه‌های گوسفندان بوده هیچ گونه مشکلی نداشته و نتیجه آلودگی این آب منفی شده است.

وی در عین حال اظهارداشت که برای شست و شوی سطوح و خونابه های کف کشتارگاه از آب چاه استفاده شده بوده که تذکرهای لازم به دست اندرکاران کشتارگاه برای منبع استفاده از آب چاه داده شد.

بارونی افزود: تیم بهداشتی دانشگاه به کشتارگاه رفتند و توصیه های بهداشتی مبنی بر کلزنی و نیز تعویض آب منبع را نیز ارائه کردند.

اگرچه لاشه های گوشت، روی سطوح داخل کشتارگاه قرار نمی گیرند و آبی که برای شست و شوی سطوح  در کشتارگاه استفاده می‌شود نیز ضرری برای سلامتی لاشه ها نخواهد داشت اما باز اجازه استفاده از همان آب را برای سطوح نیز صادر نکردیم و چهار نفر از کارشناسان بهداشتی با حضور در محل توصیه هایی را ارائه کردند.

جابه جایی کشتارگاه

بارونی در ادامه خاطرنشان کرد: البته اصلاح آب مورد استفاده برای شست و شوی سطوح  در کشتارگاه کار چندانی ندارد و مشکل بزرگی نیست؛ در این زمینه به جای اینکه از چاه استفاده کنند قرار شد از منبع آبی استفاده شود.

وی گفت: بهترین کار این است که  هرچه سریعتر حمایت لازم از سمت سازمان دامپزشکی و استانداری اتفاق بیفتد تا کشتارگاه کرمان به سمت جاده باغین جابه‌جا شود تا دیگر استرس و نگرانی مسائل آب و یا دیگر مشکلات را نداشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه برای جابه‌جایی کشتارگاه کرمان جلسات متعددی با دامپزشکی برگزار شده، اظهارداشت: شروع بحث جابه جایی کشتارگاه هم با مجموعه بهداشت بوده یعنی توصیه کردیم و چندین  نامه زدیم که حتما این کشتارگاه در محیط جدید ایجاد شود.

بارونی خاطرنشان کرد:  از نظر بهداشتی مکان جدید کشتارگاه یعنی جاده باغین اصلا قابل مقایسه با مکان فعلی آن نخواهد بود.

بازدیدها شدت گرفته

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه با اشاره به اینکه طرح بازدید از آب مورد استفاده در کشتارگاه تشدید شده و هفته‌ای سه تا چهار بار بازدید از این مکان انجام می‌شود، گفت: قبلا هم نظارت‌ها بر روی کشتارگاه و آب مورد استفاده در آن بوده و حساسیت‌های لازم وجود داشته اما اینک این نظارت ها شدت گرفته است.

کشتارگاه زیرنظر شهرداری کرمان فعالیت دارد و در محل جاده زنگی آباد این شهر واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *