۹.۵ درصد تخم مرغ کشور در آذربایجان شرقی تولید می‌شود

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: این استان دارای ۲۰۳ واحد مرغداری تخمگذار دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت ۱۰ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۲۳۸ قطعه است و با تولید سالانه بیش از ۹۷ هزار و ۸۰۰ تن، سهم ۹.۵ درصدی در تولید تخم مرغ کشور دارد.

به گزارش ایرنا، صمد زمانزاد قویدل روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی تخم مرغ با بیان اینکه بیش از ۳۷ هزار تن از تولید تخم مرغ استان مازاد بر مصرف است ادامه داد: این میزان تولید مازاد به سایر استان‌های کشور ارسال و در برخی مواقع به کشورهای همجوار صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تخم مرغ یکی از ارزانترین و کاملترین غذاهای پروتئینی است که می‌تواند تأثیر به سزایی در رفع سوء تغذیه موجود در جامعه ویژه در گروه‌های نوزادان، کودکان، زنان بارده و شیرده داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در جهان شناخته می‌شود، گفت: در هشت سال گذشته سرانه مصرف تخم مرغ در ایران از ۱۶۰ عدد به ۱۸۲ عدد رسیده، ولی این مقدار هنوز کافی نیست.

زمانزاد قویدل با اشاره به گرانی تخم مرغ در ماه‌های اخیر ادامه داد: اگر چه تخم مرغ براساس تورم و گران شدن مواد اولیه مصرفی طی ماه‌های گذشته گران شده، ولی قیمت واقعی این محصول نه تنها گران نیست بلکه در مقایسه با ساده‌ترین و کم خاصیت‌ترین مواد غذایی موجود در سبد غذایی مردم از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال جاری برای ترویج فرهنگ مصرف تخم مرغ گفت: شعار امسال روز جهانی تخم مرغ “مصرف تخم مرغ برای زندگی بهتر” است که امید است با اجرای برنامه‌های مدون این شعارمحقق شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این اتحادیه رتبه پنجم در تولید تخم مرغ را در کشور به خود اختصاص داده است، افزود: مصرف تخم مرغ در این استان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است که علت این موضوع ، وجود کارخانه های متعدد شکلات سازی و بیسکویت سازی در استان است.

هاشم زاده محتشم از برگزاری بزرگداشتی به مناسبت روز جهانی تخم مرغ در ۱۷ مهر ماه در محل مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز خبر داد و افزود: هدف اصلی این همایش ترویج مصرف تخم مرغ در جامعه با شعار «مصرف تخم مرغ برای زندگی بهتر» است.

وی اضافه کرد: در این همایش ضمن تجلیل از ۲۱ تن از پیشکسوتان صنعت مرغ تخمگذار استان و مرغداران نمونه، از ۱۷ برگزیده جشنواره نقاشی به مناسبت روز جهانی تخم مرغ با اهدای لوح و هدایایی قدردانی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *