پلاک‌کوبی دام راهکاری برای جلوگیری از قاچاق در مازندران

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

پلاک‌کوبی سه میلیون و ۶۹۰ هزار دام سبک و سنگین راهکاری اصولی برای پیشگیری از قاچاق، حمایت از دامداران و هویت بخشی به دام‌ها در استان مازندران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی که محموله های دام قاچاق بارها توقیف و روانه کشتارگاه ها شده است اما این برخوردها هیچگاه راهکاری اساسی برای جلوگیری از قاچاق دام نشده و این معضل متولیان امر را بر آن داشته تا این بار بااجرای طرح پلاک گذاری دام به کمک جلوگیری از قاچاق دام آمده و این پدیده را به حداقل برسانند.

طی سال های گذشته تفاهم نامه ای بین راهداری و حمل و نقل جاده ای و دامپزشکی مبنی بر ارائه مجوز حمل دام به رانندگان منعقد و این مهم نیز اجرایی شد اما مجدد با قاچاق دام سبک و سنگین مواجه بودیم و این طرح هم نتوانست آنگونه که باید کارساز و جوابگو باشد.

اما مسوولان طرح پلاک کوبی و شناسامه دار کردن را برای بسته شدن همیشگی راه قاچاق دام پیاده کرده اند که در حال اجراست و از طرفی بدون داشتن پلاک ۱۵ رقمی خرید و فروش دام در مازندران نیز غیرممکن خواهد شد.

نقش برجسته دامپزشکی در پلاک‌کوبی دام

مدیر امور دام جهاد کشاورزی مازندران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در استان ۷۹۰ هزار راس دام سنگین و ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که از این تعداد تاکنون یک میلیون و ۸۹۷ هزار و ۴۰ راس دام برای هویت بخشی پلاک کوبی شدند.

داود دری کنده با بیان این که، در سه سال گذشته ۴۰۱ هزار و ۲۶۷ راس دام سنگین و یک میلیون و ۴۹۵ هزار و ۷۵۲ راس دام سبک در مازندران پلاک کوبی شد، گفت: وضعیت استان از حیث در مقایسه با دیگر نقاط کشور خوب است.

وی ادامه داد: در اجرای هویت بخشی به دام های سبک و سنگین استان نقش دامپزشکی در جابجایی دام، حذف پلاک و پلاگذاری بسیاری محوری و اساسی است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که، تمامی دام های سبک و سنگین استان که به کشتارگاه ها ارسال می شود باید دارای پلاک باشند، تصریح کرد: دامداران برای دریافت خدمات صندوق بیمه محصولات کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و امور مراتع منابع طبیعی و دامپزشکی ملزم به پلاک گذاری دام های سبک و سنگین هستند.

دری کنده افزود: جابجایی دام های سبک و سنگین بدون داشتن پلاک ممنوع است و انتقال دام های بی‌هویت به صورت دورن و بیرون استانی به منزله قاچاق دام است و نیروی انتظامی هم در این ارتباط نظارت ویژه ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *