سمنان استان امن کشور از لحاظ طاعون دامی است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های عمومی مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: این استان از لحاظ شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین حیات وحش و دام روستایی و عشایری با واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۱۰۰ هزار راس دام سبک استان علیه این بیماری از استان‌های امن کشور است.

حمیدرضا حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (پی.پی.آر) به طور رایگان با ۹۲ درصد تحقق هدفگذاری انجام شده است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون دام های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (پی.پی.آر) با پیشگیری از بیماری نقشی مهم در حفظ سلامت جمعیت حیات وحش و کمک به اقتصاد دامدار دارد.

مدیرکل دانپزشکی استان سمنان بیان کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار بین گوسفند و بُز است که قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات وحش را دارد و در صورت انتقال نیز خسارت ها و تلفات شدیدی در حیات وحش برجا می ‌گذارد. 

وی ادامه داد: این بیماری با آغاز ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه همراه بوده و دام مبتلا نیز به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می ‌شود. 

حسینی تصریح کرد: واکسیناسیون دام های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (پی.پی.آر)  یک طرح ملی بوده و این طرح با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در قالب عقد قرارداد و خرید خدمات و  توانبخش دولتی استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش استان سمنان تا این لحظه گزارشی نشده است، تاکید کرد: اداره‌ کل حفاظت محیط زیست و دوستداران طبیعت ضدعفونی کردن مستمر و مداوم آبشخورهای حیات وحش را با جدیت پیگیری کنند.

طاعون دام سبک قابل سرایت به انسان نیست

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار داشت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است و مشترک بین انسان و دام نیست.

وی افزود: ترشحات مختلف بدن دام از جمله ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس است و انتقال ویروس به شکل ریزقطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و تنفس هوای آلوده توسط دام های سالم و تماس بین دام بیمار و سالم است.

حسینی ادامه داد: واکسیناسون دامپزشکی، رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی کردن، رعایت اصول قرنطینه‌ای در مورد دام‌های تازه وارد و حذف دام‌های مبتلا، از جمله مهمترین و مؤثرترین راه‌های پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (پی.پی.آر) است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وجود ترشحات و تراوشات عفونی در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخورها و بستر می‌تواند یکی از راه‌های انتقال بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک باشد اما موربیلی ویروس‌ها به مدت طولانی نمی‌تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بمانند.

همه‌گیری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) با کنترل جابه جایی حیوانات، دفن صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل می باشد و به عبارتی موثرترین روش برای کنترل بیماری واکسیناسیون است که باید قبل از شروع فصول بارانی به صورت سالیانه تکرار شود.
به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۶۳۳ هزار راس دام سبک در استان سمنان وجود دارد  و اکنون دام سبک استان سمنان با پوشش ۹۸ درصدی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ایمن‌سازی شدند.

شهروندان می‌توانند هرگونه موارد مشکوک و آلودگی در عرضه فرآورده‌های دامی و پروتئینی را با تماس با شماره تلفن ۱۵۱۲ سامانه ویژه دامپزشکی گزارش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *