جزئیات بسته حمایتی دولت سیزدهم از دامداران از زبان وزیر جهادکشاورزی

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام مهم ترین خبر ها

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بسته حمایتی با دستور رئیس جمهور در ستاد اقتصادی دولت آماده شده است و هفته آینده خریدهای تضمینی سرعت می‌گیرد. 

سید جواد ساداتی نژاد عصر جمعه در جمع خبرنگاران در شهر دامغان استان سمنان و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا، بیان کرد: صنعت دام و طیور بعد از اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها شرایط سختی داشت که دامداران و مسوولان با برنامه ریزی و حمایت های خود برای تامین مایحتاج مردم ایستادگی کردند. 

وی افزود: در تولید اقتصادی به ویژه در بخش روستایی و عشایر، با دستور رئیس جمهور در ستاد اقتصادی دولت بسته حمایتی آماده شده است تا حمایت لازم انجام شود و در این راستا  از هفته آینده خرید تضمینی در استان سمنان سرعت می‌گیرد. 

ساداتی نژاد اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح، نهاده‌های دامی مورد نیاز به عشایر و روستائیان به صورت امانی اهدا می‌شود تا پس از پرواربندی به جهت رفع مشکل نقدینگی این قشر از جامعه، خریدهای لازم صورت گیرد و با آن‌ها تسویه انجام شود.

وی به حمایت از تولید و توجه به بازار فروش اشاره کرد و ادامه داد: حمایت از تولیدکننده و فروش مناسب محصولات، دغدغه دولت سیزدهم است که نشان می‌دهد در کنار تولید و توجه به تولیدکننده، دولت به بازار فروش نیز نگاه ویژه دارد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: در زمینه دیپلماسی غذایی با حضور ذی نفعان، اتاق ها و مسوولان مربوطه جلساتی تشکیل شده است و تلاش داریم تا مشکلات بازار محصولات هر چه زودتر رفع شود.

وی بیان کرد: با توجه به قرارداشتن در فصل برداشت محصولات کشاورزی، رفع تعهدات ارزی مرکبات ۵۰ درصد کاهش داده شد تا صادرات مرکبات به خوبی انجام شود. 

وی ابراز داشت: ذخایر نهاده‌های دامی موجود در بنادر کشور مطلوب است و هیچ نوع کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

همایش پسته دامغان در سطح تثبیت شد

ساداتی نژاد با بیان اینکه همایش ملی پسته دامغان در سطح ملی خود را تثبیت کرده است، گفت: پسته این شهر از نظر کیفیت رتبه اول کشور را دارد و ظرفیت افزایش عملکرد با توجه به نیروی انسانی و آگاهی باغداران و کشاورزان فراهم است. 

وی اظهار داشت: معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مامور شد تا با درنظر گرفتن طرح مناسب، در طول این فصل تا سال جدید توانمندسازی و فعالیت ها را دنبال کند تا بتوانیم متوسط تولید را ارتقا دهیم و بدون شک پس از اعلام طرح و تایید، اعتبارات لازم درنظر گرفته می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایستگاه تحقیقات پسته در دامغان وجود دارد که تحقیق‌های میدانی را دنبال می‌کند و مقرر شد تا با اعزام یک تیم از سازمان تحقیقات، مسائل و مشکلات ایستگاه رفع شود تا بتوانیم مشکلات مربوط به تولید این محصول ویژه را رفع کنیم.

جشنواره ملی پسته در دامغان

آیین های افتتاح و اختتامیه نهمین جشنواره ملی پسته دامغان در فرهنگسرای شهید شاهچراغی دامغان برگزار و برنامه‌های جنبی متعددی نیز برای این جشنواره ملی پیش بینی شده است  که  برپایی بیش از ۲۰ غرفه عرضه محصولات و تولیدات مختلف، از جمله برنامه‌های این جشنواره سه روزه بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیش از ۱۷ هزار هکتار از وسعت باغ‌های استان سمنان مربوط باغ‌های پسته است. پسته یکی از ظرفیت‌های دارای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان سمنان است.

پنج‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در زمینه پسته مشغول به کار هستند و سالانه ۲۱ هزار تن پسته در دامغان تولید می‌شود و ۱۲۴ مرکز فعال فرآوری پسته در دامغان فعال است که ۳۰ واحد مکانیزه محسوب می شود.

 دامغان یکی از کهن‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای  ایران  واقع در استان سمنان است که در مسیر رودخانه چشمه‌علی شکل گرفته و در دوره شاهنشاهی اشکانی اولین پایتخت اشکانیان در ایران بود. نام قدیم آن دِه‌مغان و صددروازه بوده‌است و دارای آثار باستانی فراوانی از جمله مسجد تاریخانه، تپه حصار، برج طغرل، پیر علمدار، قلعه‌های گرد کوه، مهر نگار و منصور کوه، است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *