تمامی امکانات برای فعالیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بندرچابهار مهیا شده است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تمامی امکانات برای فعالیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بندرچابهار مهیا شده و این اداره کل با بهره‌مندی از کلیه امکانات پیشرفته عملیاتی و فناوری‌های نوین بندری و دریایی، بسترهای اداری، حقوقی و زیرساختی مناسب آماده ارائه خدمات لازم به آنان است.

قاسم عسگری‌نسب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه صاحبان کالا، سرمایه گذاران داخلی و خارجی و کارگزاران بندری و دریایی در بندرچابهار فعالیت تجاری و اقتصادی را آغاز و بدون هیچ دغدغه حضور پیدا کنند، افزود: بندر چابهار بعنوان پیشانی توسعه کشور و دروازه ورود به آبهای آزاد در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از کشورهای و سرمایه گذاران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توسعه تجارت جهانی و افزایش زنجیره تبادلات کالا، امروزه کار آمدی حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از باصرفه ترین و ایمن ترین روش‌های حمل و نقل بعنوان مزیت رقابتی برای کشورهای ساحلی به حساب می‌آید، کشورهای مختلف به منظور بهره مندی از این ظرفیت طبیعی سرمایه گذاری های کلانی را در حوزه دریا انجام می‌دهند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: کشور ایران نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی در شمال و جنوب از لحاظ موقعیت استراتژیکی بدلیل قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی شمال – جنوب و شرق به غرب از لحاظ ترانزیتی برای جهانیان دارای اهمیتی ویژه است.

عسگری نسب با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دریای عمان و سواحل مکران یک گنج کشف نشده است و خیل عظیم کشورها، سازمانها و نهادهای مختلف به منظور کشف این گنج اقدام به سرمایه گذاری‌ها و توافقنامه‌های مهمی در بندر چابهار کرده اند که می‌توان به توافقنامه سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان به منظور توسعه بندر چابهار اشاره کرد و همچنین حضور شرکت‌های بزرگی نظیر پتروشیمی، فولاد، صنایع خوردو سازی، گاز و راه آهن نوید دهنده آینده‌ای روشن برای توسعه بندر چابهار است.

وی تصریح کرد: با ساخت و بهره‌برداری از پروژه‌های زیربنایی و روبنایی توسط سازمان بنادر و دریانوردی زمینه سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور فراهم است.

وی با اشاره به فرصت های موجود برای سرمایه گذاری در بندرچابهار اظهار داشت: تجهیز و راهبری فاز یک طرح توسعه، احداث مخازن پتروشیمی، احداث مخازن نفتی جهت ترانزیت سوخت، احداث کارخانه آب شیرین کن و جمع آوری مواد زائد کشتی ها از جمله مواردی است که در بندر شهیدبهشتی چابهار می‌طلبد سرمایه‌گذاران ورود کنند.

وی افزود: همچنین در بخش احداث ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی، احداث انبار مکانیزه نگهداری کالا، احداث مخازن نگهداری LPG در بندر شهیدبهشتی به روش B.O.T و نیز احداث انبارهای چندمنظوره نگهداری کالا به روش B.O.T شاهد سرمایه گذاری در بندر چابهار هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین اقدامات بسیار موثری در زمینه بازاریابی و جذب بار و کالا و ایجاد ترافیک دریایی انجام شده که به طور مثال می‌توان به اخذ تخفیفات خاص برای بندر چابهار و اعلام توانمندی ها، تسهیلات و تخفیفات به اتاق های بازرگانی و صاحبان عمده کالاها اشاره کرد.

فرصت های سرمایه گذاری

عسگری نسب در ادامه فرصت‌های سرمایه گذاری در بندر شهیدبهشتی چابهار را تشریح و اعلام کرد: مشارکت در ساخت و تجهیز فاز ۲ تا ۵ طرح توسعه بندر شهیدبهشتی، احداث انبارهای سرپوشیده و مکانیزه و احداث سیلوی غلات از فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی در این بندر است.

وی اضافه کرد: ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی، ایجاد مخازن نگهداری روغن خوراکی، سوخت رسانی و خدمات رسانی به کشتی ها، ایجاد کارخانه های فرآوری و بسته بندی، ایجاد کارخانه تصفیه شکر خام، ایجاد روغن کشی و نیز ایجاد کارخانه آرد و خوراک دام و طیور را می توان از دیگر فرصت های اقتصادی بر شمرد.

احداث خطوط انتقال فرآورده های نفتی

عسکری نسب با اشاره به اینکه در راستای ایجاد مخازن فراورده های نفتی و نیز سرمایه گذاری در زمینه تعمیر، نگهداری و خدمات جانبی کانتینر، فرصت مناسب برای سرمایه گذاران به منظور فعالیت در بندر شهیدبهشتی چابهار وجود دارد، اظهار داشت: احداث محوطه های نگهداری آهن آلات و احداث خطوط انتقال فرآورده های نفتی و پتروشیمی از دیگر مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: صنایع غذایی مرتبط با صنعت شیلات، تولید انرژی و احداث و بهره برداری از نیروگاه برق، پردازش مواد معدنی و کانی، احداث پایانه ویژه ترانزیت و سواپ فرآورده‌های نفتی و نیز مجتمع کارگاهی تعمیرات استراتژیک و غیر استراتژیک از دیگر فرصت‌های مناسب برای سرمایه گذاران به منظور فعالیت در بندر چابهار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *