انجام ۱۷ میلیون نوبت سر واکسیناسیون در اصفهان / بیماری هاری ۵۵ درصد افزایش داشته است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در طول سال گذشته ۱۷.۴۹ میلیون نوبت سر واکسیناسیون در استان اصفهان انجام شده است، گفت: بیش از ۳۲ هزار قلاده سگ دارای صاحب در استان علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند، اما در خصوص بیماری هاری آمار افزایشی داشته‌ایم.

شهرام موحدی روز چهارشنبه ۲۰مهرماه در نشست خبری به مناسبت گرامی‌داشت روز ملی دامپزشکی، اظهار کرد: این روز یادآور خدمات حوزه دامپزشکی است که این حوزه در ایجاد سلامت نقش دارد و گاهاً به فراموشی سپرده می‌شود.

وی با اشاره به شیوع کرونا در کشور و ابتلای افراد بسیاری به این بیماری، از ابتلای یکی از کارکنان دامپزشکی اصفهان به کرونا خبر داد و گفت: به واسطه حضور در کار، حمید مغزی، کارشناس قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی استان اصفهان در دوران شیوع کووید به این بیماری مبتلا و به رحمت خدا رفت.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در فضای امروز جهان، مجموعه بهداشت انسانی در گرو سلامت محیط و جانداران است، خاطرنشان کرد: این سه پازل در کنار هم سلامت دنیا را تامین خواهد کرد. انسان نمی‌تواند صرفاً به سلامت خود بیاندیشد، بدون اینکه بهداشت محیط و جوامع دامی را در نظر بگیرد.

موحدی با تأکید براینکه حوزه دامپزشکی متولی سلامت حیوانات است، تصریح کرد: در این حوزه بحث حامل‌های بیماری، توجه به باقی مانده آنتی بیوتیک‌ها و  امنیت غذایی نیز مطرح است. 

هرسال پنج بیماری جدید در انسان ظاهر می‌شود که منشا حیوانی دارد

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی انسان جزو بیماری‌های قابل انتقال از دام هستند که بیماری‌هایی همچون هاری، مرس و سارس از نمونه آن است. همچنین ۷۵ درصد بیماری‌های جدید مانند ابولا و کووید منشا حیوانی دارند. بر اساس آمار پنج بیماری جدید در انسان هرسال ظاهر می‌شود که منشا حیوانی دارد.

وی با بیان اینکه قبلاً تصور بر این بود که انسان در قرن حاضر از بیماری‌های عفونی عبور کرده، گفت: با ظهور کرونا ثابت شد باید این نگاه تغییر کند. بیماری‌های عفونی قابل انتقال از حیوان به انسان آسیب جدی برای سلامت انسان است. 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به آشنایی انسان با مجموعه خانواده بیماری‌های کروناویروس از  سال ۱۹۳۰، تصریح کرد: یک نمونه از کروناویروس از بدن خفاش وارد گربه‌های وحشی شد و بیماری سارس را ایجاد کرد و یک نمونه دیگر از این ویروس در بدن شتر، بیماری مرس را ایجاد کرد. کرونا ویروس بدن خفاش از طریق پانگولین عامل انتقال بیماری کووید به انسان شد. با بررسی روند انتقال و انتشار این ویروس درمی‌یابیم که در حوزه بیماری‌های قابل انتقال به انسان باید هوشمندانه‌تر برخورد کنیم.

به گفته موحدی، کنترل بیماری‌های دامی، نظارت بر فراورده‌های دامی، واکسیناسیون دام و طیور، کمک به افزایش تولیدات دامی و مراقبت از سرمایه‌های دامی کشور از جمله فعالیت‌های حوزه دامپزشکی است که بر اساس آمار بعد از نفت و پتروشیمی بیشترین صنعت ملی در حوزه دام، طیور و آبزیان است. 

۵۰۰ هزار راس جمعیت دام سنگین در استان اصفهان وجود دارد

وی در خصوص آمار دام موجود در استان اصفهان، گفت: ۵۰۰ هزار راس جمعیت دام سنگین،۳ونیم هزار راس دام سبک و ۱۸ هزار جمعیت اسب و تک سمی در استان اصفهان است و ۵۸۵۰ واحد اماکن دامی در استان فعال است. 

موحدی با بیان اینکه در طول سال بیش از ۱۷ میلیون نوبت سر واکسیناسیون در استان اصفهان انجام می‌شود، یادآور شد: ۲.۸۴ میلیون نوبت سر واکسن بیماری طاعون نشخوارکننده‌های کوچک، ۱.۳۷ میلیون نوبت سرواکسن شارپن، ۳.۵۳ میلیون نوبت سرواکسن تب برفکی، ۱.۳۶ میلیون نوبت سرواکسن لمپی اسکین و ۵.۷۸ میلیون نوبت سرواکسن سایر واکسن‌ها در استان در طول سال گذشته انجام شده است. 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در توضیح بیماری‌های مشترک دام و انسان توضیح داد: تب مالت یکی از بیماری‌های مشترک است که بیش از ۱۹۰ هزار خونگیری در سال در خصوص این بیماری انجام داده‌ایم. سل گاوی نیز یکی دیگر از بیماری‌های مشترک است که ۱۸۰ هزار تست سل انجام شده است. همچنین بیماری مشمه که ۲۷۵۰ مورد تست سرمی در مورد آن در طول یک سال گذشته در استان اصفهان انجام شده است. بیش از ۳۲ هزار قلاده سگ دارای صاحب نیز در استان علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند. 

موحدی، نبود کانون موردی طاعون نشخوارکننده، کاهش ۳۰ درصدی بیماری تب برفکی، عدم گزارش بیماری لمپی اسکین، افزایش ۵۰ درصدی بیماری هاری، کاهش ۷۷ درصدی بیماری آبله گوسفندی و بز از جمله مواردی است که در طول سال گذشته گزارش شده است. طاعون نشخوار کننده‌های کوچک در حیات وحش موجود است و نمی‌توان حیات وحش را علیه این بیماری واکسینه کامل کرد. اما درحال حاضر در استان بروز بیماری زیاد نیست که نشانه خطر باشد.

بیش از ۸۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در سال ۱۴۰۰ انجام شد

وی با بیان اینکه در حوزه طیور بیشترین واحد پرورش طیور کشور در استان اصفهان وجود دارد، گفت: بیش از ۲ هزار واحد پرورش گوشتی و بیش از ۸۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در سال ۱۴۰۰ انجام شده است. در سه سال گذشته کانون آنفلوآنزای فوق حاد نداشتیم، اما ویروس این بیماری در حیات وحش وجود دارد و باید مراقب بود. همچنین در سال گذشته واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در ۵۶۳ روستا انجام شد و ۸۶۲ میلیون دوز واکسن طیور استفاده شده است. 

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، اصفهان رتبه برتر ماهیان زینتی را در اختیار دارد و بر اساس بررسی‌های انجام شده، در حوزه زنبور عسل و کرم ابریشم که ۴۶۵۰ واحد زنبورستان داریم هیچ اپیدمی خاصی نداشته‌ایم. ۵۹ هزار نفر ساعت بازرسی در ایام خاص مذهبی (عید، ماه رمضان، دهه محرم و  عید قربان) در سال گذشته انجام شده است. همچنین بیش از ۱۰۴ هزار  لاشه ضبطی داشتیم و بیش از ۱۸۰ هزار بازرسی در سطح استان انجام شده است. 

موحدی به بحث صادرات تولیدات دامی اشاره و خاطرنشان کرد: در این حوزه در سال گذشته عسل، پودر آب پنیر، پر شتر مرغ، خامه، میگو، تخم مرغ، پنیر، پنجه مرغ و … صادر شده است که ارزش محموله صادراتی در شش ماهه اول سال، ۲۰  میلیون دلار بوده است. برخی از ارزآورترین تولیدات نیز پودر گوشت، شیر خشک، خامه هستند که به کشورهایی همچون هنگ کنگ، غنا، سوریه، گرجستان و … صاد شده است. 

موحدی افزایش خدمات الکترونیک را اقدامی مهم در حوزه دامپزشکی اعلام کرد و افزود: در این بخش اقداماتی انجام شده و افزایش ۱۹ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم و البته نیازمند تامین زیرساخت برای ارتقا هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه دامپزشکی، گفت: مسائل مربوط به حوزه دامپزشکی در بحث دانش بنیان زیاد نبود و اکنون با تفاهم‌نامه انجام شده با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به دنبال رشد این حوزه هستیم. حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه دامپزشکی در دستور کار است و در خصوص تسهیل پروانه محصول و مجوزهای لازم برای تولید اقداماتی انجام می‌دهیم. در حال حاضر  ۱۲ شرکت دانش بنیان در اصفهان در حوزه دامپزشکی فعال هستند.

کمبود ۴۰ دستگاه خودروی عملیاتی 

موحدی با اشاره به به‌کارگیری ۵۲۰ نفر مسئول فنی و بهداشتی در بخش نظارت‌های بهداشتی و واگذاری ۱۰۰ درصد امر درمانی به بخش خصوصی دامپزشکی، از خالی بودن حدود ۵۰ درصد پست‌های سازمانی دامپزشکی گلایه کرد و گفت: این معضل آزاردهنده است و از لحاظ استخدامی بر اساس قانون اجازه استخدام وجود ندارد. مشکل دیگر در حوزه دامپزشکی استان اصفهان، کمبود خودرو عملیاتی است که حداقل از کمبود ۴۰ دستگاه رنج‌ می‌بریم و این موضوع باعث کاهش خدمت رسانی می‌شود. 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: کمبود اعتبارات نیز از دیگر مشکلات ما است. دولت‌مردان باید به دامپزشکی به‌عنوان دستگاه سلامت‌محور نگاه کنند. در طرح تحول سلامت هیچ بودجه‌ای به حوزه دامپزشکی داده نشد. بودجه فعلی ما بسیار کم است و باید سه و نیم برابر شود تا کافی باشد. ضمن اینکه کم بودن حقوق کارمندان دامپزشکی یکی دیگر از معضلات است. 

همچنین علیرضا ادیبان، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در این نشست، با بیان اینکه در خصوص بیماری هاری در کشور در فضای بحرانی قرار داریم، گفت: میزان نمونه‌گیری هاری خصوصا در غرب استان افزایش پیدا کرده است و سه مورد هاری در گربه‌های شهری در خوانسار، اصفهان لنجان گزارش شده که بر این اساس، هشدار از سوی اداره کل دامپزشکی داده شده و باید فکری برای این موضوع کرد، چراکه بروز هاری در گربه به لحاظ نزدیکی بیشتر با انسان بسیار خطرناکتر از سگ است و باید در بحث کنترل جمعیت گربه‌ها فکری کرد.

وی افزود: کنترل هاری در حیات وحش بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست است و باید جدی گرفته شود. تمام سگ‌های صاحب دار واکسینه می‌شوند و کنترل سگ‌های بدون صاحب بر عهده شهرداری است و باید اقدامات جدی انجام شود. ضمن اینکه باید فرهنگ‌سازی درست در خصوص اصلاح رفتار افراد با سگ و گربه‌های خیابانی انجام شود. غذادادن به حیوانات بدون صاحب اشتباه است و موجب افزایش جمعیت حیوانات می‌شود. البته در حال حاضر شناسایی سه مورد گربه مبتلا به هاری معضل بزرگی نیست، اما هشدار لازم داده شده است. 

همچنین احمدرضا کیانی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه از سال ۸۷ قانون ذبح شرعی به تصویب مجلس رسیده است، گفت: حدود ۷۰ ناظر شرعی که همه از روحانیان هستند، بر روند حلیت و ذبح حلال در کشتارگاه‌ها در کل استان فعال هستند. یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت ما بررسی آبزیان حلال است. تمام مرغ‌های موجود در بازار در کشتارگاه‌ها توسط شخص ذبح می‌شود و این کار با دستگاه نیست و مسائل شرعی نیز انجام می‌شود. نکته دیگر گوشت‌های وارداتی است که همه توسط ناظران آموزش دیده که به محل اعزام شدند، انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *