۵۰ درصد فرایند تولید قراردادی مرغ در استان در دست پیگیری است/مردم برای شب عید مرغ ذخیره کنند

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های طیور خبر های عمومی

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از تولید تضمینی و قرادادی مرغ خبر داد و اظهار کرد: اکنون ۵۰ درصد فرایند تولید قراردادی انجام شده و ۵۰ درصد باقی نیز در دستور کار است. اگر طرح تولید قراردادی به صورت کامل انجام شود، تولید به صورت یکپارچه و با برنامه‌ریزی شده و همچنین با ذخیره تولید برای صادرات انجام خواهد گرفت.

محمدمهدی یعقوب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کاهش قیمت مصوب مرغ در بازار اظهار کرد: موضوع اصلی کاهش قیمت مصوب مرغ ناشی از نوسانات عرضه و تقاضا در بازار است. در حال حاضر تولید مرغ در استان نسبت به پیش‌بینی انجام شده از مصرف بیشتر شده است. همچنین محدودیت‌های تعرفه‌ای و ممنوعیت صادرات دلیل دیگری بر کاهشی بودن قیمت مرغ است که از چهارشنبه هفته گذشته این ممنوعیت نیز برداشته شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در خراسان رضوی مازاد تولید مرغ وجود دارد، در راستای حمایت از تولیدکنندگان باید برای مازاد تولید بازارهای هدف صادارتی در کشورهای دیگر را راه‌اندازی کنیم. هم‌اکنون اقدامات لازم برای صادرات انجام شده و بازارهای هدف استان برای صادرات مرغ کشورهای افغانستان و عراق است.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه تولید مرغ در استان از ابتدای آذر ماه ۲۰ درصد افزایش یافته، بیان کرد: همواره مازاد تولید برای عید ذخیره‌سازی می‌شود اما در حال حاضر تولید مازاد در این بازه زمانی بسیار زودتر صورت گرفت.  

یعقوب‌زاده عنوان کرد: اکنون در حال ذخیره‌سازی مرغ برای مصرف عید هستیم. از طرفی میزان صادرات قابل پیش‌بینی نیست. اگر محدودیتی در صادرات نباشد، مدیریت جهاد کشاورزی خراسان رضوی قادر به صادرات ۲۰ درصد مازاد تولید شده در استان است. همچنین اگر در طول سال حجم تولید شده و تمام ظرفیت واحدهای تولیدی را فعال نگاه داریم، تقریبا می‌توان گفت که ۴۰ هزار تن معادل ۲۰ درصد بیشتر از مصرف استان می‌توانیم مرغ صادر کنیم. البته باتوجه کمبود مقاصد صادراتی استان نمی‌توانیم هر میزان مرغ صادر کنیم.  

وی افزود: اگر محدودیتی در حوزه صادرات نباشد، پیش‌بینی می‌شود که ۲ برابر صادرات در استان تولید مرغ داشته باشیم زیرا تقریبا هزینه‌های تولید مرغ تا حدودی کاهش یافته و مرغداران راندمان خود را بالا برده و کیفیت‌ جوجه‌ها و شکل دان مورد استفاده فرق کرده است.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از تولید تضمینی و قرادادی مرغ خبر داد و افزود: جهاد کشاورزی استان فرایند تولید قراردادی مرغ با تولیدکنندگان جهت جریان داشتن تولید با یک سود تضمین شده را دنبال می‌کند.  

یعقوب‌زاده در خصوص وضعیت بازار تا زمان انجام صادرات تاکید کرد: تا زمانی که صادرات مرغ قطعی شود به دلیل مازاد تولید مرغ، عرضه و تقاضا نوسان جزئی وجود خواهد داشت. اکنون قیمت‌ مرغ به قیمت مصوب تولید نزدیک نبوده و تولیدکننده ضرر و زیان زیادی می‌کند اما در صورت انجام صادرات تولیدکنندگان مرغ سود زیادی کرده و تولید خود به خود افزایش پیدا می‌کند.  

وی افزود: به طور معمول ۹ میلیون جوجه‌ریزی در خراسان رضوی وجود دارد اما با شروع تولید انبوه مرغ از بهمن ماه بیش از ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در استان صورت خواهد گرفت. امسال به ویژه برای عید نوروز و ماه مبارک رمضان هیچ نگرانی در خصوص تامین گوشت مرغ نخواهیم داشت و اکنون این تفاوت قیمت‌ها بیشتر به نفع مصرف کننده است. در حال حاضر تولید مرغ مازاد در استان روزانه ۱۰۰ تن بوده که از این میزان ۵۰ تن آن ذخیره‌سازی شده و البته به استان‌های دیگر به ویژه سیستان و دیگر استان‌های جنوبی نیز ارسال می‌شود.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: هم‌اکنون اقدامات اولیه برای صادرات انجام شده اما هنوز به گمرکات اعلام نشده است. طی جلساتی با استانداری در حال پیگیری این موضوع هستیم. اگر روند اداری صادرات مرغ انجام شود، می‌توان مازاد تولید را ساماندهی کرده و ذخیره‌سازی را هم پیاده کرد.  

وی صادرات و خرید مرغ از بازار توسط مردم را از جمله عوامل ثبات قیمت مرغ در بازار دانست و تاکید کرد: با آغاز صادرات و خرید مرغ مازاد از بازار توسط مردم ثبات در بازار و قیمت مرغ را شاهد خواهند بود. به طور مثال با پیشنهاد اتحادیه پشتیبانی مرغ کشور به مردم مبنی بر خرید مرغ و ذخیره‌سازی آن همزمان با کاهش قیمت مرغ در خراسان رضوی بالغ بر ۵۰ تن مرغ ظرف ۲ ساعت توسط مردم مرغ خریداری شد و ۵۰ هزار قطعه مرغ بیشتر از شب‌های قبل از مرغداری‌ها خارج شد. اکنون بهترین موقعیت برای خرید مرغ و ذخیره آن برای عید توسط مردم است.

یعقوب‌زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت مصوب مرغ ۶۳ هزار تومان است؛ در حالی که مرغ در بازار بین ۵۴ تا ۵۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. پیشنهاد می‌شود مردم از بهمن ماه ذخیره مرغ خود را برای شب عید خود انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *