۲۷ هزار دام روستاییان و عشایر خراسان شمالی خرید حمایتی شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: امسال ۲۷ هزار راس دام سبک و سنگین در راستای حمایت از دامپروران روستایی و عشایری استان در سالجاری خرید حمایتی شد.

محمد بدری روز پنجشنبه در جلسه شورای عشایر خراسان شمالی اظهار کرد: مشکلات دامداران به علت استمرار خشکسالی در سال های اخیر بی سابقه بوده است که دولت با رویکرد جهادی و طرح های حمایتی خود در حال سر و سامان دادن به این بخش است.

وی با بیان اینکه معیشت بسیاری از روستاییان و عشایر خراسان شمالی از این محل تامین می‌شود، افزود: سال گذشته نیز با حمایت‌های دولت ۱۷ هزار راس دام سبک و سنگین در استان خریداری شد.

بدری با ابراز امیدواری نسبت به اقدامات دولت در حل مشکلات تولید کنندگان بخش دام روستایی و عشایر گفت: بی تردید این اقدامات مشکلات دامداران خراسان شمالی را کاهش می دهد و موجب رونق دوباره صنعت دامپروری در خراسان شمالی می شود.

در استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، ۷۹ هزار راس دام سنگین از جمله گاو و گوساله، ۲ هزار و ۴۰۰ نفر شتر و هزار راس اسب وجود دارد که سالانه ۲۲۱ هزار و ۱۱۸ تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ تولید می شود.

حل مشکلات عشایر با مشارکت نمایندگان طوایف

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: مشکلات عشایر خراسان شمالی مربوط به امروز نیست بلکه سال ها است این قشر مشکلات مشخصی دارند و همواره با آن دست و پنجه نرم می کنند.

مهدی رشیدی افزود: این مشکلات با مشارکت نمایندگان طوایف اولویت‌بندی خواهد شد و با همکاری دستگاه‌های مرتبط به صورت جزیی حل می شود.

وی نبود راه های مناسب، استقرار نیروهای بهداشتی و چگونگی بهره مندی از مراتع را از مشکلات اولویت دار عشایر خراسان شمالی دانست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی با اشاره به نقش عشایر در تولید گوشت خراسان شمالی، گفت: گرچه این قشر حدود ۳۰ درصد گوشت استان را تامین می کنند اما نباید تنها نگاه تولید کننده در حوزه دام به آنها داشته باشیم زیرا که این قشر ظرفیتی ویژه در بخش های اجتماعی، امنیتی و گردشگری نیز دارد که باید رونق داده شود.

خراسان شمالی ۶ هزار و ۲۵۰ خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار جمعیت دارد و این قشر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی استان را تولید و تامین می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *