یک واحد مرغداری غیرمجاز در دیواندره شناسایی و پلمب شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

سرپرست شبکه دامپزشکی دیواندره گفت: با هدف پیشگیری و کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و در طرح رصد و پایش جوجه‌ریزی مرغداری‌ها، یک واحد مرغداری غیرمجاز در این شهرستان شناسایی و پلمب شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پویا علی محمدزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: بازرسان شبکه دامپزشکی دیواندره در رصد و پایش جوجه ریزی مرغداری ها یک مرغداری با ظرفیت ۳۰ هزار قطعه شناسایی کردند که بدون اخذ مجوز جوجه ریزی از شبکه دامپزشکی، اقدام به جوجه‌ریزی غیرمجاز کرده بود.

وی به جوجه‌ریزی ۱۴ هزار قطعه ای این واحد غیرمجاز اشاره کرد و افزود: با اخذ دستور از دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان، تیم مشترکی از کارشناسان شبکه دامپزشکی، جهاد کشاورزی و پلیس اماکن از این مرغداری بازدید و پس از تایید جوجه ریزی غیر مجاز و تنظیم صورتجلسه و گزارش، پرونده مرغدار متخلف جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی دیواندره اضافه کرد: با توجه به اینکه نظارت بهداشتی بر فعالیت تمام واحدهای مرغداری زیر نظر دامپزشکی است، برای صیانت از سلامت مردم و جلوگیری از اشاعه بیماری های خسارت‌بار در صنعت پرورش طیور با تمام واحدهای غیرمجاز برخورد قاطع و از ادامه فعالیت این واحدها با همکاری دستگاه قضایی تا زمان حصول شرایط بهداشتی مناسب جلوگیری می شود.

علی محمدزاده یادآور شد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه‌گیری در میان آنها می‌شود.

پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوآنزا محسوب می‌شوند و بوسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله، بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود.

در نوع خفیف آنفلوآنزای مرغی، ابتلا به بیماری با ریزش پرهای پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث اتلاف شمار زیادی از آنها می‌شود.

این بیماری از طریق تجارت پرندگان زنده و پرندگان مهاجر مانند اردک‌ها و سایر پرندگان دریایی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود.

سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سابقه تماس در یک هفته قبل از مرگ پرندگان آلوده یا در مرحله واگیری و سطوح آلوده به ویروس و تب بالای ‎ ۳۸درجه از علایم بیماری آنفلوآنزای مرغی در انسان محسوب می‌شود.

پرندگان آبزی، وحشی و مهاجر بدون ابتلا به این بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال دهند و لازم است اقدامات پایش بیماری به صورت مستمر تشدید شود.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.

در ایران منشاء این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی وارد مناطق گرم یا معتدل می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *