یک میلیون و ۵۹۶ هزار راس دام خراسان‌شمالی علیه تب‌برفکی مایه‌کوبی شدند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: حدود یک میلیون و ۵۹۶ هزار راس دام سبک و سنگین در استان از سوم بهمن ماه تا ۲۰ اسفندماه سال ۱۴۰۱ علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی شدند.

حسن قاسمی فرد روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت حدود ۴۰ هزار راس دام سنگین و یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۸۷۴ راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شدند.

وی افزود: واکسن تب برفکی از طریق بخش دولتی و خرید خدمت بخش خصوصی انجام شده و تمامی این خدمات به صورت رایگان انجام می شد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این طرح حدود ۴۵ گروه از دامپزشکان بخش خصوصی و دولتی مشارکت داشتند و واحدهای روستایی، معیشتی و صنعتی زیر پوشش قرار گرفتند.

تب برفکی، یک بیماری بومی است که معمولا تلفات خیلی زیادی در دام ها ندارد و عمدتا برای دام های تازه متولد شده مشکل آفرین شده و بعضا به تلف شدن آنها می انجامد.

این بیماری در دام بالغ سبب کاهش وزن و یا کاهش میزان شیر تولیدی می شود که دامدار را متحمل خسارت می کند.

خراسان شمالی قطب دامداری و دامپروری کشور است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند و در این استان بیش از ۵۲ هزار راس گاو و گوساله و ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار راس گوسفند و بز نگهداری و پرورش داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *